14.02.24 DI Handel Nyheder

Digital Services Act har nu fået virkning!

Den 17. februar 2024 fik Digital Services Act (DSA) virkning, hvilket betyder, at alle regler i forordningen skal efterfølges og håndhæves, men hvem er omfattet, og hvad betyder det for din virksomhed?

Hvem er omfattet af reglerne? 

DSA’en regulerer digitale formidlingstjenester, hvor brugere udveksler information om bl.a. tjenesteydelser og produkter. Digitale formidlingstjenester kan være sociale medier eller onlinemarkedspladser, men det kan også være en søgemaskine som Google, direkte beskedtjenester eller mere tekniske infrastrukturtjenester.

Virksomheder er kun omfattet af forordningen, hvis de formidler noget (f.eks. produkter) på vegne af andre. Virksomheder, der kun sælger egne produkter online, er derfor ikke omfattet af DSA’en.

Reglerne i DSA’en betyder bl.a., at digitale formidlingstjenester er forpligtede til at fjerne ulovlige varer og tjenesteydelser, og at disse skal have informationer om virksomheder, der sælger produkter eller tjenesteydelser via deres platforme.

DSA’en er også vigtig for din virksomhed

Det gavner både forbrugere og virksomheder at kunne bruge digitale platforme til at købe og sælge varer fra hele verden. EU-lovgivningen har dog haltet efter den enorme udvikling, og DI har længe efterlyst mere fair og lige vilkår i den globale e-handel. En horisontal, europæisk regulering af onlineplatforme, der både tager højde for de muligheder og udfordringer, som onlineplatforme og global e-handel indebærer for både forbrugere og virksomheder – frem for national særregulering - er afgørende for danske virksomheder i international konkurrence.

Der skal være balance!

Vi er glade for, at onlineplatforme med DSA’en bliver pålagt flere forudgående forpligtelser, når disse formidler produkter fra sælgere i tredjelande direkte til forbrugere i EU for at sikre, at de varer, der sælges på platformen, er lovlige i EU. Vi har i DI netop arbejdet for, at problemet med farlige og ulovlige produkter fra 3. lande bliver reduceret uden samtidig at hindre virksomhedernes eksportmuligheder. Det er til glæde for både forbrugere, virksomheder og dansk eksport, at lovgivningen ikke spænder unødigt ben for innovation i den digitale økonomi, herunder platformsøkonomien.

Tilsyn med og håndhævelse af reglerne

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (”KFST”) er blevet udpeget som kompetent myndighed og koordinator for digitale formidlingstjenester i Danmark. KFST skal derfor føre tilsyn med forordningen. Du kan klage til styrelsen, hvis du mener, at en dansk online platform ikke lever op til reglerne i forordningen. Hvis KFST modtager klager over en platform, som hører under et andet medlemslands tilsyn, vil styrelsen videreformidle klagen til dette lands tilsynsmyndighed.

Læs mere om DSA’en på KFSTs informationsside her.

Du kan også læse Europa-Kommissionens svar på spørgsmål om DSA’en her.

Relateret indhold