GettyImages
14.02.24 DI Handel Nyheder

Innovation og bæredygtighed i logistik

I år handler DI Handels salgskonference om fremtiden og dens mange usikkerheder, som følger af en kraftig digitalisering, der vil skabe nye muligheder – og formodentligt også nye udfordringer. På konferencen sætter vi fokus på nogle af de tendenser og trends, som medlemmerne har udpeget som de væsentligste drivere for fremtidens handel. Det kan vi ikke gøre alene, og vi har derfor inviteret store internationale virksomheder og danske SMV'er til at komme og gøre os alle sammen klogere.

Gennem tiden har moderne teknologisk udvikling ofte været forbundet med nye muligheder for transport, hvor særligt science fiction-genren har flere referencer til flyvende biler, eksemplificeret ved Philip K. Dicks "Blade Runner". Hverken flyvende biler, tidsrejser eller teleportering er endnu blevet dagligdag, men den teknologiske udvikling har alligevel åbnet op for spændende nye muligheder inden for transport og logistik. Derfor byder programmet til årets salgskonference på indlæg fra blandt andet DHL, Holo, Sanistål/Ahlsell Danmark og Danske Fragtmænd, der skal give os en bedre indsigt i innovation og bæredygtighed inden for logistik.

Data som innovationsdriver

Under formiddagens program vil Vice President og Head of Innovation & Trend Research i DHL, Klaus Dohrmann, dele sin viden om forbrugertendenser, trends og egne udviklede værktøjer. Med et årligt leveringsvolumen på over 1,6 milliarder pakker har DHL indsamlet en formidabel datamængde, som giver enestående indblik i globale forbrugerpræferencer inden for e-handel, distribution og returneringer.

Med data som den nye valuta forudser man, at de virksomheder, som evner og prioriterer at udnytte denne, bliver førende inden for innovation og konkurrenceevne i fremtiden. Den datadrevne indsigt skal hjælpe virksomheder med at skærpe deres handels- og distributionsstrategier – både til fysisk og online salg. Særligt derfor ser vi frem til muligheden for en bredere indsigt på området.

Den førerløse transport

Efter Dohrmann fra DHL vil CEO for Holo, Christian Bering Pedersen, give deltagerne et kig ind til fremtidens 'last mile'-levering. Holo udmærker sig inden for teknologi i forsyningskæder og arbejder blandt andet med droneteknologi, små selvkørende køretøjer og andre måder at levere produkter til både B2B- og B2C-segmentet. Her bliver vi klogere på, om science fiction bliver til virkelighed i den nærmeste fremtid, eller om vi må vente lidt endnu.

Pedersen fra Holo vil sammen med en handelsvirksomhed fortælle om, hvordan de har løst logistiske udfordringer i værdikæden. Her skal vi sammen lære mere om, hvordan den fremtidsvisionære teknologi allerede er ved at blive integreret i nutidens forsyningskæder.

Bæredygtighed og strategiske partnerskaber

Inden frokost har vi et spændende fælles oplæg med salgsdirektør i Danske Fragtmænd, Maria Bohse Rosenbæk, og CEO i Ahlsell Danmark, Claudio Christensen, som vil udfolde, hvordan virksomhederne i et samarbejde har integreret bæredygtighed og operationel effektivitet gennem strategiske partnerskaber. De vil demonstrere, hvordan avanceret GPS-teknologi muliggør præcise leverancer, der minimerer økonomisk spild og nedbringer emissioner ved fragt. Deres samarbejde er et vellykket eksempel på, at bæredygtighed og økonomisk rentabilitet kan gå hånd i hånd, til fordel for både virksomheder og samfundet.

Samlet dækker salgskonferencens program over mange vigtige elementer af fremtiden for logistik indenfor handel. I DI Handel er vi overbevist om, at virksomheder der forstår og formår at udnytte de nye muligheder fremtiden bringer, bliver godt rustet til også at imødekomme dens udfordringer. Salgskonferencen 2024 skal hjælpe alle ambitiøse virksomheder med indsigt i, netop hvilke værktøjer, som er eller bliver mulige, når vi vender blikket fremad. Vi glæder os til at se dig!

Relateret indhold