GettyImages

06.02.24 DI Handel Nyheder

Succes med messer i fremtiden: Den tredobbelte bundlinje

Torsdag den 25. januar afholdt DI Handel i samarbejde med messeekspert Jakob Dyrbye fra virksomhederne Faust Dyrbye og The Trade Show Academy årets første Messe-Masterclass. Med mere end 50 tilmeldte, en udsolgt sal og et engageret publikum blev arrangementet skudt godt i gang.

En kombination af dygtige fagfolk inden for marketing, salg, eventplanlægning og CEO’er samledes for at udveksle viden, erfaringer og indsigter om, hvordan man får succes med det personlige møde.

På programmet stod både ekspertråd til succes med messer i 2024, en spændende paneldebat om ’teknologi og bæredygtighed i et messeperspektiv’ samt en virksomhedscase, der udforskede forandringsprocessen fra at anskue messedeltagelse som et ’plejer’ til at opnå målbare resultater.

I paneldebatten deltog CEO Jacob Nedergaard fra Optimeet (messearrangør), International Senior Sales Manager Karin Krogh fra Bella Center Copenhagen (messevenue) og Sales Teamleder og bæredygtighedsambassadør Anja Aabye fra Laufen Nordic (udstiller).

Marketing Specialist Maria Aagaard og Digital Marketing Specialist Jakob Erlendsson fra ABB havde fornøjelsen af at præsentere en virksomhedscase, som fremlagde  hvordan de har struktureret arbejdet med messeaktiviteter.

Under eventet var der særligt 3 gennemgående temaer, som blev udfoldet. Nogle af de vigtigste pointer har vi samlet i artiklen her, som omkredser den tredobbelte bundlinje og de 3 p'er: planet, personer og profit.

1. Bæredygtighed i Praksis (Planet)

 Bæredygtighed er ikke bare ’nice-to-have’, det er ’need-to-have’. Ikke desto mindre er det en stor størrelse, som kan betyde alt fra brug af genanvendelige materialer, digitale handouts, affaldssortering til skalerbare standdesigns og bæredygtige events. Selvom det er en vigtig disciplin med mange muligheder, kommer det ikke uden sine udfordringer.

Det kom både Jacob Nedergaard, Karin Krogh og Anja Aabye ind på:

Bæredygtighed er blevet en central del af messeindustrien, og der tages mange initiativer for at fremme miljøvenlige praksisser. [Men] bæredygtige løsninger kan være dyrere. En del af løsningen kan eksempelvis være at søge økonomisk støtte, dokumentere langsigtede besparelser og bruge uddannelse til at fremme forståelsen og vigtigheden af emnet. Jacob Nedergaard, CEO, Optimeet

”Det koster penge at være bæredygtig. Det er godt for miljøet, og det er godt for vores pengepung i den lange ende. Men det skal være et aktivt valg fra ledelsens side, for hvis ledelsen ikke er med på, at man som virksomhed skal bruge penge på bæredygtighed, så kommer man ingen vegne.” - Karin Krogh, International Senior Sales Manager, Bella Center Copenhagen

”De største udfordringer er plejer. Vi skal have standpersonalet til at omstille sig de nye tiltag, så de nye tanker ses som værdi og ikke et fancy marketingpåfund. På samme måde som vi bruger vores tablets og telefoner som hjælpemidler i dagligdagen.” - Anja Aabye, Sales Teamleder og bæredygtighedsambassadør, Laufen Nordic.

 

2. Relationer i Centrum (Personer)

Succes på messer omhandler meget mere end bare at indfri KPI’er – det handler om at opbygge relationer, at mødes ansigt til ansigt og høre historierne direkte fra kilden.

Ifølge messeekspert Jakob Dyrbye er de to vigtigste ting, vi kæmper om: 1) tid og 2) hukommelse. Det er derfor alfa omega at designe en oplevelse, hvor personlige relationer er i centrum.

Det er Karin Krogh enig i:

[…] Bæredygtighed er en meget bred pensel. Det handler ikke kun om miljøet, det handler også om, hvordan bruger vi menneskers tid ordentligt. Har vi respekt nok for vores besøgende på messerne til, at det er værd for dem at komme? Vi er nødt til at gøre det interessant. Karin Krogh, International Senior Sales Manager, Bella Center Copenhagen

Af samme holdning er Anja Aabye:

”Fremtidens messer, tror jeg, bliver et balanceret miks af digitale hjælpemidler, der skaber levende rum, men vi må ikke underkende de vigtigste spillere på banen – det personlige møde kan ikke erstattes, men skal understøttes af teknologien og messestanden.”

En måde at skabe mere engagerende og personlige oplevelser er gennem åbne standesigns og miljøer. Kombineret med teknologi (AR, VR, gamification, AI) og skærme kan udstillerne skræddersy indhold, budskab og kunderejser, der giver større værdi for kunden. Det giver også en anden synlighed og et mere levende blikfang.

Den pointe understreges af Jakob Dyrbye, som klart udtrykker, at det ikke længere er nok med ”one-size-fits-all”. Det skal være det rigtige indhold, til den rigtige person, på det rigtige tidspunkt.

 

3. Økonomisk Succes og Innovation (Profit)

For at sikre en bæredygtig fremtid skal messer ikke blot være en omkostning, men en investering. Der bliver brugt oceaner af penge og ressourcer før, under og efter messer på verdensplan, og ifølge Jakob Dyrbye ved kun 12.5%, hvad de får ud af deres messedeltagelse.

Kort sagt: Vi skal blive bedre til at synliggøre effekten af messen.

Særligt eftersom messer fortsat har et indvindingspas som en stærk marketing- og salgskanal i 2024, og at der ifølge Karin Krogh ses et stigende antal gæster på messer sammenlignet med 2019.

Ifølge Maria Aagaard var det blandt andet én af de ting, som de hos ABB lykkedes med:

Rejsen startede med et syn på messedeltagelse som en enkeltstående, ”vi plejer” ikke-målbar aktivitet til at blive en strategisk og målbar aktivitet, der understøtter forretningens mål samt skaber synergi til andre aktiviteter. Maria Aagaard, Marketing Specialist, ABB

For at gøre messen mere målbar og udstiller- og besøgsvenlig, kommer teknologiske innovationer særligt til gavn, understreger Jacob Nedergaard:

”De mest afgørende teknologiske innovationer, der kan forbedre udstiller- og besøgsoplevelsen på messer, spænder fra digitale interaktive værktøjer til avancerede dataanalyseteknikker for ikke at glemme de helt lavpraktiske teknikker ”mennesker.”

Anja Aabye tilslutter sig dette synspunkt:

”Den teknologiske udvikling går hurtigt, og der bliver flere og flere redskaber til rådighed. Det gælder både i opbygning af stande, info-botter men også indsamling af data fra messen.”

Men, og det er et stort men ifølge Jakob Dyrbye:

”For at opnå succes, kræver det først og fremmest buy-in fra ledelsen. Især med henblik på at svare på: Hvorfor tager vi på messe? Hvad er vores kerneformål? (The WHY). Når virksomheden har klargjort dette, bør de yderligere overveje: Hvad er vores specifikke mål? Alle aktiviteter i forbindelse med messedeltagelsen bør afspejle virksomhedens overordnede målsætninger.”

Den tilgang er Maria Aagaard og Jakob Erlendsson enige i:

”Vi tror på, at nøglen til at opnå succes med messer er en holistisk og strategisk tilgang, hvor der skal tages udgangspunkt i Why, What & How. Det kræver involvering og samarbejde. Hvis man vil have folk [marketing og salg] til at tage ejerskab, så SKAL man have ledelsen med.”

Fakta

Om Jakob, Faust Dyrbye og TTSA

Jakob Dyrbye er indehaver af Faust Dyrbye og det helt nystartede The Trade Show Academy. Jakob er en af Danmarks førende messeeksperter med knap 30 års erfaring fra branchen fra ind- og udland. Her taler vi både standdesign, kunderejser, observation ude i hallerne – og meget mere til. Jakob har holdt foredrag, seminarer, workshops og kick-off’s siden 2009 og er bare rigtig passioneret omkring alt, der handler om iscenesættelsen af det personlige møde.

Skrevet af:

Søren Münster, Faust Dyrbye A/S

Relateret indhold