DI Service Cases

Vækst og socialt ansvar går hånd i hånd hos Danren Bogdol

I de seneste år har rengørings- og servicevirksomheden Danren Bogdol A/S ikke brugt tid på at kigge sig tilbage over skulderen. Der har været, og der er fortsat en masse at rive i for det odenseanske firma, der siden 2012 er gået fra primært at være en aktør på det syddanske marked til i dag at betjene kunder over hele landet.

Som et synligt bevis på fremgangen prydes hovedkontoret på Lumbyvej og afdelingskontoret i Glostrup af  Børsen Gazelle-diplomer og -statuetter for både 2015, 2016 og 2017. ”Vi er pavestolte over udnævnelserne, der kun har været mulige, fordi alle som én har kløet på med stor iver, dygtighed og entusiasme”, udtaler adm. direktør for Danren Bogdol, Jacob Nibe, og fortsætter ”vi har lagt på i hele Danmark og gør i dag rent for en stor broget palette af kunder af alle slags og i alle størrelser”.

Integration giver flere hænder

Danren Bogdol er ikke kun vækstet i omsætning og antallet af kunder, men også i antallet af medarbejdere. Siden 2012 er arbejdsstyrken firedoblet til de nuværende cirka 500 ansatte. En stor del af disse har ikke dansk som modersmål og er ikke født ind i den danske kultur, men Danren Bogdol ønsker at tage aktiv del i at få disse integreret på en dansk arbejdsplads. ”Det er klart, at der indimellem opstår vanskeligheder, hvis både det danske sprog og forståelsen for den danske kultur volder problemer, men det ser vi som en udfordring, der skal løses, og glæden er derfor så meget større, når vi oplever, at en medarbejder på alle fronter vokser med det job, vedkommende har fået hos os”, siger Jacob Nibe. Samarbejde med ”Reden Odense” til fælles glæde og gavn Lokalt i Odense har Danren Bogdol for nylig indledt et succesfuldt samarbejde med værestedet ”Reden Odense”, et fristed for socialt udsatte kvinder. Ideen med samarbejdet er at sluse kvinderne ud på arbejdsmarkedet på en måde og i et tempo, der passer til deres nuværende ståsted i livet. ”Vi kan f.eks. tilbyde kvinderne et grundkursus i rengøring og derefter en tryg og sikker arbejdsplads med 5-10 timer om ugen. Længere henne i forløbet kan vi så i sparring med Reden Odense og medarbejderen skrue op eller ned for timetallet”, fortæller salgsansvarlig erhvervssalg hos Danren Bogdol, Morten K. Hansen, der er en af drivkræfterne bag projektet. Danren Bogdols kunder kan heldigvis se ideen i samarbejdet, og hos flere kunder, bl.a. Ambulance Syd og Arbejdernes Boligforening,
har Danren Bogdol i dag tilknyttet rengøringsmedarbejdere, der er udsprunget af projektet med ”Reden Odense”. ”Det er fantastisk at se, hvad det at komme ud eller tilbage på arbejdsmarkedet gør for disse kvinders humør og selvværdsfølelse”, slutter
Morten K. Hansen.

Digitalisering, også i rengøringsbranchen

For Danren Bogdol har det i takt med den fortsatte vækst været nødvendigt at gå ad teknologiens og digitaliseringens veje for at lette arbejdsgangene i både administrationen og marken. Alle indgående fakturaer modtages, behandles og godkendes udelukkende
digitalt, og alle dokumenter i relation til ansættelser sendes elektronisk og underskrives med digital signatur. ”Senest har vi fået mulighed for at maile dokumenter direkte til sms-indbakken på medarbejdernes smartphones, hvorfra de ved åbning automatisk kvitterer for modtagelsen - vi har virkelig fået frigivet ressourcer”, konstaterer Jacob Nibe. ”I marken letter vi vores kvalitetskontrol ved at gøre denne digital,
og vi har mulighed for at tilbyde både rengøringsmedarbejdere og kunder webbaserede løsninger til kommunikation, kvalitetssikring, fildeling og dokumentation. Med teknologiens hjælp ser vi os godt rustet til den forhåbentligt fortsatte vækst”, afslutter direktøren.

Hvem er Danren Bogdol?

● Til og med 2016 kendt som Danren A/S
● Leverer almindelig bygningsrengøring og beslægtede
serviceydelser samt specialrengøring til privat erhverv,
stat, region og kommune
● Hovedkontor i Odin Havnepark på Lumbyvej i Odense C
● Ca. 500 ansatte fordelt over hele Danmark
● Rødder tilbage i 1978
● Siden 2010 et selskab under den tyske BOGDOL-Gruppe
● Udnævnt til Børsen Gazelle i 2015, 2016 og 2017
● Overenskomst med 3F via medlemskab af DI Service og
Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA)
● Certificeret efter kvalitetsstandarden ISO 9001
● Aktiv i integrationen af borgere fra periferien af arbejdsmarkedet