Princip 06

VI ANERKENDER, AT DEN SKÆVE KØNSFORDELING I DANSKE VIRKSOMHEDER ER EN UDFORDRING

Det faktum, at halvdelen af befolkningen og arbejdsstyrken er kvinder, bør afspejle sig bedre i kønsfordelingen på alle ledelsesniveauer.

Det er nødvendigt, at alle talenter bringes i spil – særligt i en tid, hvor erhvervslivet skriger på arbejdskraft, er det vigtigt at rekruttere fra hele talentpuljen og ikke kun halvdelen. Ligeledes er det oplagt at sikre, at der er lige stor sandsynlighed for at blive forfremmet, uanset om man er kvinde eller mand. Kun på den måde sikrer vi os, at der er balance op igennem en organisations forskellige ledelseslag.

Mange virksomheder har gode erfaringer med at etablere ”sponsor”-relationer mellem ledere og lederaspiranter med særligt fokus på at styrke kønsdiversiteten. I et sponsorship kobles et ledertalent til en af virksomhedens øverste ledere, som hjælper med at introducere ledertalentet for nye netværk og forbindelser samt give indblik i sit eget virke som topleder. Det er vigtigt, at toplederen engagerer sig i sponsorshippet og er aktiv i relationen. Sponsorships er en god metode til at afmystificere rollen som leder og vejen dertil.

HVAD KAN I SOM VIRKSOMHED GØRE:

  • Arbejde med måltal for andelen af m/k blandt medarbejdere på alle niveauer
  • Nudge kvindelige ledelsestalenter til at påtage sig en lederrolle
  • Etablere sponsorships i virksomheder, som forpligter topledelsen til at sikre et realistisk karrierespor for ”up and coming”-ledertalenter
  • Være transparente omkring aflønningsmodellen og skabe forståelse for mekanismerne i, hvordan den fungerer.

HVAD HAR ANDRE VIRKSOMHEDER GJORT? ARKIL FORKLARER:

I Arkil Holding anerkender vi, at der skal data på bordet, hvis roden til de skæve statistikker skal findes. Vi fører statistik over kønsfordelingen mellem ansøgere til alle opslåede stillinger og kønsfordelingen blandt de ansatte på alle niveauer for at kunne sætte ind, hvis der skulle vise sig skjulte systematikker omkring køn.

 

Relateret indhold