Princip 11

VI VIL NEDBRYDE KØNSSTEREOTYPE UDDANNELSESVALG

Vi vil medvirke til at nedbryde kønsstereotypiske uddannelsesvalg, da det er afgørende for at sikre en større kønsdiversitet på arbejdsmarkedet og dermed også i ledelsesstillinger. Køn må ikke være en begrænsende faktor på noget tidspunkt i en persons liv.

Der er fortsat en del kønsstereotypiske opfattelser af, hvad det vil sige at arbejde i den private og den offentlige sektor, og kønsstereotypiske uddannelsesvalg går også fortsat i arv fra generation til generation.

Der er brug for et langt, sejt træk for at gøre op med disse stereotyper og sikre kvalificeret arbejdskraft til virksomheden i fremtiden. Samtidig kan det være med til at brande jer som en inkluderende og progressiv arbejdsgiver for de unge talenter, der allerede nu er klar til at søge jobs. Både på den kortere og den helt lange bane.

HVAD KAN I SOM VIRKSOMHED GØRE:

  • Nedsætte et korps af kvindelige rollemodeller, som kan deltage på uddannelses- og jobmesser, Girls’ Day in Science, skole-virksomhedssamarbejder – og som kan fungere som buddies ifm. elever i skolepraktik

  • Tilmelde virksomheden til Girls’ Day in Science (GDIS)

  • Sponsorere Videnskabsklubben, som er en fritidsklub for børn og unge i 4.–6. klasse, hvor de kan gå til videnskab i fritiden, ligesom man kan gå til spejder, fodbold og ridning. Gennem et syvugers forløb får eleverne indblik i forskellige naturvidenskabelige temaer

  • Engagere sig i skole-virksomhedssamarbejder

  • Tilbyde skolepraktik

  • Tilbyde fritidsjobs

HVAD HAR ANDRE VIRKSOMHEDER GJORT? HALDOR TOPSØE FORKLARER:

I Haldor Topsøe har vi i flere år deltaget i Girls’ Day in Science. Vi sponsorerer samtidigt tre Videnskabsklubber i Lyngby samt High5Girls, som er en forening, der inspirerer unge piger på 13–19 år til at interessere sig for STEM (Science Technology Engineering and Mathematics).

Relateret indhold