Havnebryggen Sirius.

Torben Eskerod
14.06.23 Dansk Beton Pressemeddelelser

Dansk Beton klar med nyt EPD-værktøj

Nu kan medlemmer af Dansk Beton udgive EPD’er i henhold til nyeste standard. En medlemsvirksomhed har netop udgivet sin første EPD med det nye værktøj, og ifølge betonbranchen understøtter EPD-processen i sig selv udvikling af mere bæredygtige betonprodukter.

Dansk Beton har netop færdiggjort udviklingen af et helt nyt EPD-beregningsværktøj i henhold til nyeste standard - DS/EN 15804:2012+A2:2019 - til sine medlemmer. Værktøjet anvendes til at beregne EPD’er (Environmental Product Declarations) til både produkt- og projektspecifikke EPD’er, hvilket Dansk Betons medlemmer har kunnet i flere år.

”Det nye er, at Danske Beton har fået udviklet et værktøj, der baserer sig på den nyeste udgave af standarden, og som kan anvendes til alle tænkelige typer af betonprodukter,” siger Dorthe Mathiesen, chef for Dansk Beton.

Fremmer udvikling af bæredygtige betonprodukter

Fårup Betonindustri, den første af Dansk Betons medlemsvirksomheder som har udgivet en EPD med det nye værktøj, er godt tilfreds med processen og ser samtidig  gode perspektiver for udvikling af mere bæredygtige betonprodukter ved brug af værktøjet, lyder det fra Niels Søndergaard-Pedersen, CEO i Fårup Betonindustri.

”Det er et smidigt og effektivt værktøj, som støtter os i at udvikle nye og mere bæredygtige produkter. Vi kan simulere en ændring i en betonrecept, hvor vi reducerer med fx 10 kg cement og med det samme ser resultatet i en ny EPD. Det motiverer os til lave EPD’er på alle vores produkter. Samtidig giver det os mulighed for, at vi kan lave projektspecifikke EPD’er til vores kunders byggeprojekter,” siger Niels Søndergaard-Pedersen.

Det nye EPD-værktøj er udviklet af LCA Norge og tredjepartsverificeret af EPD Norge, hvilket betyder, at de aktører i byggebranchen, som foretager klimaberegninger af bygninger, fremover skal gå ind på EPD Norges portal efter danske data for betonprodukter.

Dygtigere til EDP og LCA

Stort set alle Dansk Betons medlemmer er i gang med det nye værktøj, og knap 80 medarbejdere i betonindustrien har deltaget i kurser i udarbejdelsen af EPD’er, ligesom Dansk Beton faciliterer et netværk blandt medlemmerne til udveksling af viden og erfaringer i brug af værktøjet.

”Det er fascinerende at se, hvor dygtige medarbejderne i betonindustrien er blevet til at forstå arbejdet med EPD og LCA. Det er en sidegevinst ved udviklingen af værktøjet, som vi ikke havde forudset. Og det understreger den store forskel på selv at udarbejde EPD’er og få audit ude på fabrikkerne i beregningerne fremfor at købe en EPD hos en rådgiver og få den tilsendt i pdf,"  forklarer Dorthe Mathiesen.

Fakta om EPD'er

Produkt- og projektspecifikke EPD'er bidrager til at sikre transparente data for, hvor meget CO2 forskellige betonprodukter udleder og bidrager dermed til korrekte beregninger af CO2-udledning fra danske bygge- og anlægsprojekter. Samtidig bidrager værktøjet til at sikre, at betonbranchen hele tiden er på forkant i arbejdet med øget bæredygtighed. Alle medlemmer af Dansk Beton kan købe licens til EPD-værktøjet. Den 1. januar 2023 blev der indført krav til klimaberegninger af alt nybyggeri og grænseværdi på udledningen fra byggeri over 1.000 m2. Det har betydet en stor efterspørgsel på EPD’er fra Dansk Betons medlemmer. Læs mere her.