Kampagne på vej: Danskerne skal få øje på skoven bag træet
TMI samarbejder med Dansk Skovforening, Hedeselskabet og Skovdyrkerne om en ny kommunikationskampagne med fokus på skovbrug og træ som bæredygtigt råmateriale
Mange danskere er på den ene side skeptiske over for, at der fældes træer i skovene, men er på den anden side godt klar over, at skoven er vigtig for klimaet, og at træ er et godt materiale. Der er et paradoks i, at et stort antal danskere ikke ser sammenhængen mellem, at træerne i skoven og skovbruget er nødvendig for, at træ kan indgå som en fornybar råvare i bl.a. byggeriet, i boligen, i møbler og i udvikling af nye produkter af træfibre.
TMI ønsker sammen med Dansk Skovforening, Hedeselskabet og Skovdyrkerne at sætte fokus på paradokset og styrke den folkelige og politiske legitimitet til skovbruget gennem en fælles fortælling og kampagne, som sætter fokus på træ som en fornybar ressource, der bidrager til den grønne omstilling.
Initiativet kalder sig Partnerskab for Dansk Skovbrug og første skridt har været at få gennemført en meningsmåling i samarbejde med Norstat af danskernes holdninger til og viden om skov og træ. Næste skridt er at sætte kommunikationskampagnen i gang. TMI har søgt og fået tilsagn fra de to fonde Træfonden og Træets Uddannelses- og Udviklingsfond om at støtte kampagnen.