Birgitte Trasbo Kelvis, direktør for TRASBO.

30.10.23 Nyheder

Fra polsk pianist til dansk driftschef: TRASBO ser forbi sproget og ansætter mennesker, der kan og vil

Der skulle 300 ansøgninger til, før polske Joanna Ipsen fik job i Danmark. Sproget var en barriere for den tidligere koncertpianist, men vaskeri- og rengøringsfirmaet TRASBO troede på, at hun hurtigt kunne lære det. I dag er hun driftschef i firmaet, der favner medarbejdere med 16 forskellige nationaliteter.

Hvis Joanna Ipsens erfaringer på det danske arbejdsmarked var en symfoni, ville den starte med en lovligt lang ouverture. For da den konservatorieuddannede pianist fandt en dansk mand og ville etablere sig i landet, lykkedes det først at finde et job efter otte måneder, bunker af dokumentation – og over 300 jobansøgninger.

”Jeg fik så mange afslag, fordi jeg ikke kunne tale dansk, og dengang jeg kom til Danmark, skulle man have et job for at få en arbejdstilladelse,” fortæller Joanna Ipsen.

Hun prøvede forgæves at få et job indenfor musikken – og selv da hun senere søgte meget bredere, var det svært at få hul igennem. Men da hun var ved at miste modet, kom hun til samtale hos vaskeri- og rengøringsfirmaet TRASBO, og så gik det pludselig stærkt.  

Joanna Ipsen arbejder ikke længere med musikken, men driftschefen siger sjældent nej til at spille for kollegaer eller kunder.

”Dengang kunne jeg kun sige, ”hej”, ”farvel” og ”tak” på dansk. Alligevel spurgte de, om jeg kunne starte med det samme – og så ringede jeg til min mand og sagde, at han ikke skulle hente mig, for nu havde jeg fået en TRASBO T-shirt og var på vej ud på min første opgave!” Joanna Ipsen
3 gode råd fra Joanna Ipsen, driftschef hos TRASBO
  • Det er svært at lære et nyt sprog, men kommunikation er vigtigt. Så stil krav til dine medarbejdere om sproguddannelse og hjælp dem gerne med at søge tilskud – eller hold sprogskole på virksomheden, hvis flere skal lære dansk samtidig.
  • Hav tålmodighed og giv medarbejderne tid til at udvikle sig. Der er rigtig meget at lære, når man starter på noget helt nyt.
  • Ros dine dygtige medarbejdere og giv dem et kærligt skub, når du ser muligheder for, at de kan udvikle sig. Mennesker vokser, når du tror på dem.

    

Teknologi gør sprogbarrieren mindre

Joanna Ipsen tog danskundervisning, mens hun arbejdede som rengøringsassistent hos TRASBO. Og den løsning er hun ikke alene om, for når firmaet får nye medarbejdere, er der cirka 40 procent, der ikke kan sproget, vurderer direktør Birgitte Trasbo Kelvis.

At det ikke er muligt at besætte alle stillinger med dansktalende medarbejdere, vælger hun at se positivt på – selv om hun vedgår, at det kræver noget ekstra.

”Vi har 120 ansatte med 16 forskellige nationaliteter, så vi lægger meget arbejde i at kommunikere klart og inkludere vores nye medarbejdere. Men vi får også meget tilbage, for der er mange, der virkelig vil det og bliver rigtig gode og loyale medarbejdere,” fortæller Birgitte Trasbo Kelvis.

Direktørens filosofi er, at hvis hun selv er åben og kan grine af sit ikke helt perfekte engelsk, eller hvis hun tør at byde velkommen til personalefesten på slingrende polsk eller ghanesisk – så tør hendes medarbejdere også bedre at tale lidt dansk, efterhånden som de lærer sproget.  

”Heldigvis har teknologien jo gjort det noget nemmere, for i dag kan vi bare hive telefonen op af lommen og oversætte, hvis noget er svært at forklare eller forstå.”

Medarbejdere skal ikke krybe langs panelerne

De stigende forventninger om, at virksomheder arbejder med social bæredygtighed, bydes velkommen hos TRASBO. Som Birgitte Trasbo Kelvis ser det, er verden faktisk bare på vej derhen, hvor TRASBO altid har været.

”At favne mennesker med andre baggrunde end dansk er vigtigt, men for mig er social bæredygtighed noget meget bredere. Det handler om at rumme mennesker med alle slags baggrunde – og om at se, hvad de kan og bygge videre på det,” siger hun.

Som leder finder Birgitte Trasbo Kelvis stor glæde i at tale med sine medarbejdere og sikre sig, at de trives og har mulighed for at udvikle sig – og det går da også rigtig godt med at fastholde medarbejderne, pointerer hun.

”Det giver mig lyst og energi at arbejde med mennesker. Men det styrker også forretningen, at vi er gode til at bygge vores medarbejdere op, så de retter ryggen og ikke kryber langs panelerne ude hos kunderne, ” konstaterer hun og forsætter:

Det gør mig ydmyg og stolt, at vores lille vaskeri hiver store kontrakter med kommunerne hjem, og vores facility service-afdeling lander attraktive rengøringskontrakter. Vi er på tapetet, selv om vi er små – og vi kunne aldrig gøre det uden dygtige medarbejdere som Joanna og alle hendes kollegaer. Birgitte Trasbo Kelvis
3 gode råd fra Birgitte Trasbo Kelvis, direktør for TRASBO
  • Tag en beslutning som leder, om hvordan du vil arbejde med at integrere og inkludere medarbejdere med anden baggrund end dansk. Gå selv foran i alle henseender – og sørg for, at din plan og grundlaget for den er tydelig for alle.
  • Selv i en lille virksomhed er det en god ide at rekruttere ressourcer med kompetencer, som gør det lettere at arbejde med udenlandsk arbejdskraft, fx hvad angår HR og digitalisering.
  • Tag imod al den eksterne hjælp, du kan få – der er masser af den. Du kan fx få kæmpe gavn af den hjælp, rådgivning og support, der findes på DI’s platforme.

Fra rengøringsassistent til driftschef

Hvad det konkret kan betyde at have Birgitte Trasbo Kelvis’ tillid i ryggen, mærkede Joanna Ipsen efter et par år i firmaet. Her fik hun til sin egen store overraskelse mulighed for at avancere.

”Birgitte spurgte, om jeg ville køre rundt og være tilsynsførende. Det troede jeg ikke, at jeg kunne klare, for jeg havde ikke kørekort, og sproget var stadig svært. Men hun sagde bare, at det havde jeg jo tre måneder til at få på plads, før jeg skulle starte,” husker Joanna Ipsen.

Hun fortæller med et lille smil og en hovedrysten, at hun sagde ja tak og fik sig et kørekort, og at dialogen ude hos kunderne gik godt, selv om det mildest talt var stressende de første uger. I bakspejlet kan hun selv se, at hendes erfaring fra årene som artist kom hende til gode – på den vis, at hun er trænet i at møde mennesker, holde deres opmærksomhed og levere nu og her i en høj kvalitet.

Birgitte Trasbo Kelvis glæder sig over, at Joanna Ipsen trodsede frygten og sagde ja. For i Joanna Ipsen ser hun et arbejdsomt menneske, der handler snarrådigt og altid er klar til at hjælpe andre – kort sagt en rigtig god ambassadør for firmaet.

For nylig er Joanna Ipsen efter en årrække som tilsynsførende blevet udnævnt til driftschef med ansvar for flere store kunder samt en gruppe medarbejdere med polsk baggrund. Hun glæder sig over det nye ansvar og synes samtidig, at det forpligter:

Det er vigtigt for mig at være en god coach for mine medarbejdere. For jeg havde jo altid Birgittes stemme i hovedet, som sagde, at jeg godt kunne – og jeg ved, at der er mange andre end mig, der fortjener det venlige skub, som jeg fik. Joanna Ipsen
Skrevet af:

Eleonora Holm Rosenkilde, Rikke Ravn Faber

Relateret indhold