27.12.23 DI Handel Blog

Tak for året, der er gået

Du har muligvis allerede modtaget en række af disse artikler i juledagene, hvor nogen takker for et godt år, ser tilbage på året der er gået, og reflekterer over det kommende. I så fald, så beklager jeg på forhånd for endnu en sådan artikel. Men ligesom mange af vores medlemmer, har jeg også konsulteret vores kompetente jurister i DI Handel, som forsikrer mig om, at jeg heldigvis ikke er i fare for at overtræde spam-forbuddet.

Faktisk er vores gratis juridiske medlemssupport en af de aktiviteter, jeg særligt glæder mig over er blevet flittigt brugt i 2023. Det er ikke så underligt, når man som handelsvirksomhed opererer i et marked med omfattende regulering og samtidig ser ind i nogle år, hvor ny lovgivning fra EU bliver implementeret. Derfor har vi ikke blot assisteret et stort antal medlemsvirksomheder med reglerne inden for spam, prismarkedsføring og greenwashing. Sammen med kompetente DI-kolleger og partnere har vi også givet gode råd ift. GDPR, cybersikkerhed og ESG. Og snart lancerer vi vores nye oversigt over kommende lovgivning, hvor vores medlemmer kan få et overblik over noget af den nye regulering, som de skal forholde sig til.

Se og læs mere om den juridiske support her: https://www.danskindustri.dk/brancher/di-handel/radgivning/

Ud over glæden over brugen af vores juridiske support, vil jeg også gerne udtrykke min taknemlighed over for vores medlemmer og partnere for et fantastisk år i DI Handel på en lang række andre fronter. Vi har i 2023 afholdt mere end 100 vellykkede aktiviteter, som har styrket vores fællesskab og bidraget til at fremme handelsvirksomhederne i Danmark. Mens DI kunne fejre en flot milepæl med medlemsvirksomhed nummer 20.000, havde vi i DI Handel også grund til fejring – for første gang har flere end 3.000 af de nu 20.000 medlemsvirksomheder valgt også at være en del af DI Handel.

Blandt vores mange større events i 2023, var som altid den årlige Salgskonference, som vi i år afviklede under navnet ”Tro, håb og bundlinje”, og hvor vi med en række eksperter og medlemsvirksomheder drøftede, hvorledes man som handelsvirksomhed bedst muligt navigerer igennem en krise eller en tid med stor, økonomisk usikkerhed. Mange af de erfaringer, som blev drøftet under Salgskonferencen 2023, er vi sikre på vil blive relevante igen i 2024.

Vi har også haft en række netværksaktiviteter i løbet af året, som har været med til at styrke samarbejdet mellem vores medlemmer. Disse aktiviteter har givet vores medlemmer mulighed for, at møde andre handelsvirksomheder og udveksle viden og erfaringer. Foruden netværk for salg, marketing, kundeoplevelse, ebusiness og jura, så fik vores nye netværk med fokus på logistik/SCM også masser af luft under vingerne. Dette har skabt et medlemsforum, hvor vi kan drøfte logistik og dens betydningen for handelsvirksomheders konkurrenceevne.

Se og læs mere om DI Handels udvalg af netværk her: https://www.danskindustri.dk/brancher/di-handel/netvark-og-udvalg/

Vi fik også styrket vores nye analyse-univers på vores hjemmeside, hvor vi giver medlemsvirksomheder mulighed for, at udforske tal og data via vores interaktive dashboards og samtidig få nem adgang til vores brede udvalg af viden. I 2023 lancerede vi bl.a. vores nye omni-channel analyse, der som den første analyse i Danmark kortlægger danskernes købsrejse og sammenhængen mellem fysiske butikker og online salg set med forbrugernes øjne.

Endelig har vi haft flere pressehistorier i år end de forrige år, som har været med til at sætte fokus på handelsvirksomhederne i Danmark. Disse historier har været med til at øge opmærksomheden omkring vores arbejde og har endnu vigtigere bidraget til, at skabe en positiv opfattelse af handelsvirksomhederne i Danmark.

Sidst, men ikke mindst lancerede vi i efteråret vores nye store projekt ”Vision2030 for fremtidens handelsvirksomhed”. Første skridt i projektet var udarbejdelsen af et Fremtidsbrief med et overblik over de megatrends, som vil have betydning for danske handelsvirksomheder og deres konkurrenceevne i årene frem til 2030.

Vision2030

Fremtidens_handel_600x300.pngLæs mere om Fremtidens handelsvirksomhed her: https://www.danskindustri.dk/fremtidens-handelsvirksomhed/

Som andet skridt drøftede vi Fremtidsbriefet med en gruppe førende handelsvirksomheder via to handelssummits i november, hvor vi dykkede ned i både udfordringer og mulige løsninger til disse megatrends, beskrevet i Fremtidsbriefet. Nu er vi i fuld gang med at skabe Vision2030, der vil angive nogle konkrete indsatser inden for en række områder, som vil sikre stærke og konkurrencedygtige, danske handelsvirksomheder frem mod 2030. Derfor vil Vision2030 for fremtidens handelsvirksomheder også udgøre en klar, strategisk ramme for arbejdet i DI og DI Handel med at understøtte virksomheder i de kommende år.

Dét glæder vi os til at tage fat på, og derfor ser jeg frem til et nyt år med nye, spændende aktiviteter og samarbejder på tværs, til gavn for danske handelsvirksomheder. Indtil da ønsker jeg alle et godt Nytår.

Relateret indhold