Fremtidens handelsvirksomhed

Danske handelsvirksomheder ser ind i en fremtid, hvor salg i højere grad vil ske direkte til kunden. Men fremtiden har aldrig været mere usikker pga. en kraftig digitalisering, AI og en række megatrends, der vil ændre forbrugere og handelsvirksomheder fundamentalt.
Dansk Industri har derfor igangsat et arbejde, som skal skabe en Vision2030 – Fremtidens handelsvirksomhed med anbefalinger til, hvordan danske handelsvirksomheder kan forberede sig til fremtidens handel.

Hent Future Brief

Danmark er og har altid været en stærk handelsnation, men det vi kender til, er under forandring. Selvom danske handelsvirksomheder altid har været dygtige til at tilpasse sig, så har usikkerheden om fremtiden aldrig været større end nu. Det skyldes en massiv digitalisering, generativ AI og uset teknologisk udvikling, der sammen med en række globale megatrends vil ændre relationen til kunder radikalt. B2B- og B2C-forretningsmodeller smelter sammen og nye forretningsmodeller opstår. Vi ser således ind i en fremtid, hvor uforudsigelig forbrugeradfærd er et vilkår for alle virksomheder, og hvor skellet mellem detail, engros og brandejere forsvinder.

DI - Dansk Industri har derfor igangsat et arbejde, som skal skabe en Vision2030 for fremtidens handelsvirksomheder  med anbefalinger til, hvordan I, danske handelsvirksomheder, kan forberede jer til fremtidens handel, samt hvilke handlinger I bør foretage allerede i dag for at være konkurrencedygtige i 2030.

Visionen vil blive skabt med baggrund i et Fremtidsbrief, der er udarbejdet i samarbejde med Institut for Fremtidsforskning og en kortlægning af de vigtigste megatrends og nye forbrugermønstre samt på baggrund af to handelssummits, hvor udfordringer, muligheder og usikkerheder drøftes med ledere fra  detail-, engros- og andre virksomheder.

Den udvikling vi ser sætter krav til fremtidige forretningsmodeller og til jer som handelsvirksomhed. B2B- og B2C-forretningsmodeller smelter sammen og nye forretningsmodeller opstår, og hvor skellet mellem detail, engros og brandejere forsvinder. Men udviklingen giver også muligheder. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Vi ser ind i en fremtid, hvor skellet mellem detail, engros og brandejere forsvinder. 

Vi oplever en rivende udvikling blandt forbrugere, hvor nye adfærdsmønstre og store samfundstrends vinder indpas. Forbrugerne stiller enorme krav til virksomhederne, når det kommer til købsrejsen, hvor relationen til virksomhedens værdier og forbrugernes tillid til virksomhedernes brand bliver centrale. Den udvikling viser allerde en tendens til, at parametre som bekvemmelighed og personalisering er afgørende for fremtidens forbrugere. Samtidig går den digitale og teknologiske udvikling stærkt. Brug af generativ AI, Internet of Things, droner, robotter og andre teknologier indeholder store muligheder for øget produktivitet i virksomhederne og en sammensmeltning af de digitale og fysiske verdener. Med sammensmeltningen af digitale og fysiske verdener, vil de fysiske butikker indgå i en digital, friktionsløs kundeoplevelse, hvor AI-baserede assistenter hjælper kunden på alle platforme. Fremtidens betalingssystemer vil også undergå store ændringer, og kontant- og kontaktløse betalinger bliver normen, når innovative betalingsmodeller forsøger at tilbyde kunden størst mulig købefleksibilitet.

FUTURE BRIEF - Et overblik over megatrends

Sammen med Instituttet for Fremtidsforskning (IFF), har DI som de første nogensinde lavet et overblik over de vigtigste megatrends, og hvordan forbrugeradfærden og kunderejsen påvirkes af disse, samt hvordan disse bevægelser forventes at have af afgørende betydning for alle danske handelsvirksomheder frem mod 2030.
Hent overblikket og se, hvordan fremtidens handel kan se ud.

Bliv en del af fællesskabet

Registrerer dig her og bliv orienteret om fremtidens handel, nye services og værktøjer. Ved at registre dig, bliver du samtidig en del af fællesskabet og får mulighed for at bidrage, når vi sammen former fremtidens handel. 

Men handelsvirksomhederne er selvfølgelig ikke alene om at gå fremtidens handel i møde. Fremtidsbriefet (fra IFF) er kun første skridt mod den nye virkelighed, handelsvirksomhederne står overfor. Fremtidsbriefet viser et overblik over de vigtigste megatrends, og hvordan disse påvirker forbrugernes adfærd. Fremtidsrapporten klarlægger udviklingen, der forventes at have afgørende betydning for alle danske handelsvirksomheder frem mod 2030.

Derudover samler vi ledere og eksperter i handelsbranchen til to handelssummits, hvor vi drøfter de udfordringer, muligheder og usikkerheder, som fremtiden og Fremtidsbriefet rejser. De to handelssummits afholdes i hhv. København og Billund den 2. og 21. november 2023. 

På bagkant af de to handelssumits skaber vi en Vision2030 for fremtidens handelsvirksomhed, der skal mindske usikkerheden og hjælpe ledere i handelsbranchen og andre interessenter med inspiration, indsigt og konkrete anbefalinger til handlinger, som skal foretages i dag for at være konkurrencedygtig i 2030. Samtidig kommer visionen til at fungere som ramme for politikere og myndigheder, der skal bidrage til de bedst mulige rammevilkår - i Danmark og internationalt.

Proces_A.png

Jacob Kjeldsen

Jacob Kjeldsen

Branchedirektør

Branchedirektør og chef for projektet "Fremtidens handelsvirksomhed"

Marie Asmussen

Marie Asmussen

Chefkonsulent

Tevin Lac

Tevin Lac

Fagleder, Direct to Consumer

Amalie Lykke Tranberg

Amalie Lykke Tranberg

Sekretær

Praktisk ansvarlig og koordinator på projektet "Fremtidens handelsvirksomhed"