20.09.23 DI Handel Nyheder

Fremtidens handel kræver overblik og handling i dag

I dag lancerer DI officielt projektet Vision2030 – Fremtidens handelsvirksomhed, der kort fortalt har til formål at gøre danske handelsvirksomheder til vindere i 2030 i en verden, der nu og endnu mere i fremtiden vil være præget af dramatiske ændringer. Derfor inviteres alle handelsvirksomheder til at bidrage til udarbejdelsen af anbefalinger til andre virksomheder og interessenter, så vi kan handle nu.

Fremtiden er ikke hvad den har været

Forestil dig, at du befinder dig i år 2030 og er ved at købe en ny stol til din stue. Hvordan vil kunderejsen se ud? Vil  endigital assistent søge på internettet efter stole, du vil være mest tilbøjelig til at købe? Vil den guide dig gennem dine beslutninger og hjælpe dig med at stille de rigtige spørgsmål? Måske vil den endda forhandle priser på dine vegne for at få det bedste tilbud? Vil du kunne opleve stolen i 3D i din stue på nye utænkelige måder og måske endda kunne føle på de forskellige materialer, før du beslutter dig? Hvor lang tid vil det tage, før stolen ankommer?

Forestil dig så, hvorledes du som virksomhed skal sælge dine produkter og services til samme typer kunder. Hvilke kompetencer er der brug for i din virksomhed i 2030 for at kunne levere de ydelser, som fremtidens forbrugere og kunder forventer? Vil danske virksomheder operere på et mere globalt eller mere lokalt marked? Vil medarbejderne arbejde i  virtuelle miljøer? Vil digitale assistenter overtage alle supportfunktioner? Hvordan kommer de fysiske butikker og miljøer til at se ud? Hvor mange og hvilke slags fysiske butikker kan vi forvente? Vil al detailhandel være omni-channel?

Verden forandrer sig hurtigere end nogensinde før - så hvordan forbereder du din virksomhed på at få succes i 2030? Dét spørgsmål vil vi i DI og DI Handel besvare med hjælp fra danske handelsvirksomheder i nyt projekt, der vil resultere i udviklingen af en Vision2030 for alle danske handelsvirksomheder. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Handling slår alt!

Danmark er og har altid været en stærk handelsnation, men det vi kender til er under forandring. Selvom danske handelsvirksomheder altid har været dygtige til at tilpasse sig, så har usikkerheden om fremtiden aldrig været større end nu. Det skyldes en massiv digitalisering, generativ AI og uset teknologisk udvikling, der sammen med en række globale megatrends vil ændre kunderelationen radikalt.

I en undersøgelse fra 2023 foretaget af Accenture gav 95% af både B2C- og B2B-ledere udtryk for, at de mener, at deres kunder ændrer sig hurtigere end deres virksomheder. I en anden analyse anslår World Economic Forum, at 75 % af alle virksomhederne er uforberedte på forandringerne i og omkring deres branche. Og endelig svarer 40% af de globale CEOs, der er blevet spurgt i PwC's 2023 Annual Global CEO Survey, at deres organisation ikke længere vil være økonomisk levedygtig om ti år, hvis den fortsætter på den nuværende kurs. Størstedelen af disse CEOs mener, at det er kritisk vigtigt for dem at genopfinde deres virksomheder for fremtiden.

Udviklingen stiller ifølge Jacob Kjeldsen krav til fremtidige forretningsmodeller for alle danske handelsvirksomhed. ”B2B- og B2C-forretningsmodeller smelter sammen og nye forretningsmodeller opstår. Vi ser således ind i en fremtid, hvor uforudsigelig forbrugeradfærd er et vilkår for alle virksomheder, og hvor skellet mellem detail, engros og brandejere forsvinder. I 2030 må vi derfor forvente, at en langt mere uforudsigelig forbrugeradfærd vil blive afgørende for alle virksomheder, og at alle virksomheder bliver handelsvirksomheder i 2030. Vejen frem indebærer udfordringer, men giver også muligheder.

Skal vi lykkes med at styrke danske handelsvirksomheders konkurrenceevne i 2030, så kræver det handling i dag! Dansk Industri har med DI Handel i spidsen derfor besluttet at samle handelsbranchen bag en ny Vision2030 for fremtidens handelsvirksomheder. Visionen har til formål at fungere som strategisk inspiration til alle danske handelsvirksomheder ift. handlinger, som skal foretages i dag for at være konkurrencedygtig i 2030. Samtidig kommer visionen også til at indeholde en række anbefalinger til politikere og myndigheder, der skal bidrage til de bedst mulige rammevilkår - i Danmark og internationalt.

Stærk virksomhedsinvolvering

Som første skridt i arbejdet med den nye Vision2030, har Dansk Industri i dag offentliggjort et Fremtidsbrief, der er udarbejdet i tæt samarbejde med Instituttet for Fremtidsforskning. Dokumentet har ikke som formål at forudsige fremtiden, men det giver et holistisk overblik over de vigtigste megatrends, der forventes at påvirke fremtidens handelsvirksomheder og forbrugeradfærd.

Næste skridt i skabelsen af Vision2030 er en drøftelse af dokumentet, og de spørgsmål som det rejser, med en bred vifte af handelsvirksomheder på to handelssummits i hhv. København torsdag den 2. november og i Billund tirsdag den 21. november. På de to handelssummits vil talere fra bl.a. Bang & Olufsen og BoConcept til at dele deres tanker om fremtiden, ligesom internationale talere fra Rituals og Microsoft vil inspirere med erfaringer om bl.a. brug af generativ AI frem mod 2030.

”På de to handelssummits vil de deltagende virksomheder være med til at bidrage til fremtidens handel. Vi håber at få masser af input, som vi samler op og indarbejder i Vision2030, der forventes færdig inden udgangen af 2023”, slutter Jacob Kjeldsen

Relateret indhold