Det er nu mere sikkert at handle på nettet, idet stærk kundeautentifikation (SCA) blev indført 11. januar 2021.

20.01.21 DI Handel Nyheder

Nyt betalingsflow ved e-handel gav udfordringer

Det er nu mere sikkert at handle online i EU, efter stærk kundeautentifikation (SCA) blev håndhævet fra 11. januar. Implementeringen har dog givet tekniske udfordringer, og kunder, der har haft svært ved at tilvænne sig nyt betalingsflow. Se status og rettelser her.

Det er nu mere sikkert at handle på nettet, idet stærk kundeautentifikation (SCA) blev indført 11. januar 2021. Alle danske onlinekunder skal nu 2-faktorgodkendes ifm. onlinekøb, hvilket vil sige at de skal bruge NemID eller sms og kodeord ved køb.

DI bakker stærkt op om indsatsen for at gøre det mere sikkert at handle på nettet og minimere svindel, men effektueringen af SCA er en stor digital forandring for onlinekunderne. Mange er forundrede og stiller spørgsmål, når de møder NemID i det ny betalingsflow.

Derfor opfordrer vi til, at du informerer dine kunder om den ny betalingsproces, så du ikke mister konverteringer, samtidig med at du bør holde øje med, at dine betalingstransaktioner gennemføres.

Læs også: Kender dine kunder det nye betalingsflow i din webshop? - DI Handel (danskindustri.dk)

Status på tekniske udfordringer

For der har i forbindelse med SCA implementeringen også været nogle tekniske udfordringer i betalingskæden, som der heldigvis er blevet arbejdet på højtryk for at løse – og stadig bliver det.

Hos DI Handel følger vi udviklingen af SCA tæt og har i den forbindelse efterspurgt en status fra FinansDanmark, bankerne og Nets på implementeringen.

De kommer med følgende status:

Finans-Danmark

Siden den 11. januar 2021 har pengeinstitutter og andre kortudstedere været forpligtet af Finanstilsynet til at afvise kortbetalinger, der ikke er korrekt godkendt med stærk kundeautentifikation.

Implementeringen af dette har givet forskellige udfordringer. På tværs af økosystemet er der særligt oplevet udfordringer med:

  • Betalinger med MobilePay online er blevet afvist (der er implementeret rettelser den 14/1)
  • Betalinger med de såkaldte x-pays løsninger, fx Apple Pay og Google Pay, i fysiske butikker er blevet afvist (der er implementeret rettelser den 14/1)
  • Udfordringer med tilbagevendende betalinger/abonnementsbetalinger, der er blevet afvist (udfordringerne søges løst løbende på tværs af relevante aktører)

Generelt søges udfordringer, der går på tværs af økosystemet, løst centralt, mens mere specifikke udfordringer løses løbende af både de individuelle banker og Nets. Der kan være udfordringer, der for butikker opleves ens (fx at visse typer af betalinger afvises), men som teknisk kan have forskellig bagvedliggende årsager, der skal løses af forskellige aktører. Derfor vil nogle udfordringer skulle løses fra sag til sag.

Ovenstående er en opsummering af bankerne og Nets’ overordnede erfaringer og håndtering af udfordringer. Det bemærkes, at der er andre aktører, herunder andre indløsere, på markedet, som kan have oplevet andre udfordringer, som vi ikke er bekendt med.

Endelig oplever vi, at kunderne har spørgsmål til hvilke sikkerhedsløsninger, de kan bruge fremadrettet og hvordan løsningerne tages i brug (særligt oprettelse af personlig kodeord til brug sammen med sms koden). Både bankerne og Nets’ support har et stor fokus på at hjælpe og vejlede kunderne om dette.  

Oplever du udfordringer med dine betalinger?

Hvis du oplever problemer med betalinger i din webshop, så tag en dialog med din udbyder af betalingsløsninger (PSP). Er du medlem af DI Handel, er du også velkommen til at kontakte seniorchefkonsulent Ulla Scherfig Gilberg på tlf. 3377 3917 eller mail usg@di.dk

Læs også: Undgå at din webshop mister betalinger per 11.01.21

 

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Ulla Scherfig Gilberg
Skrevet af:

Ulla Scherfig Gilberg

Relateret indhold