D-mærket er det første af sin art i verden, der forbinder it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse i ét og samme mærke.

GettyImages
20.08.21 DI Handel Nyheder

Verdens første mærke for digital ansvarlighed er klar til betatest

D-mærket inviterer nu virksomheder, indenfor få udvalgte brancher, til at deltage i en betatest af D-mærkets selvevalueringsplatform. Virksomheder kan bruge D-mærket som et værktøj til at få styr på it-sikkerhed og ansvarlig anvendelse af data, samt til at markedsføre sig som en digital ansvarlig virksomhed.

Det er afgørende, at forbrugere og kunder har tillid til de virksomheder, de handler med. I dag kan det være vanskeligt at vide, om en virksomhed har god it-sikkerhed og håndterer data digitalt ansvarligt eller ej. Det vil D-mærket ændre på. Samtidig kan virksomhederne bruge D-mærket som værktøj til at få styr på it-sikkerhed og ansvarlig anvendelse af data samt til at markedsføre sig som en digital ansvarlig virksomhed.

Gennem online selvevaluering kan virksomheder gratis teste, om de opfylder D-mærkets krav vedrørende it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. En øvelse der tager tid, men som kan skabe forretningsmæssig værdi for din virksomhed. Når selvevalueringen er besvaret kan jeres virksomhed blive en af de første virksomheder i Danmark til at søge om tildeling af D-mærket.

Hvis virksomheden opfylder kravene i selvevalueringsplatformen kan den - før alle andre i Danmark - ansøge om at få D-mærket. D-mærket lanceres officielt ultimo september 2021.

Læs også: Ny mærkningsordning for IT-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse - DI Handel (danskindustri.dk)

Adgang til betatest

Skriv til kontakt@d-maerket.dk, hvis jeres virksomhed vil være betatester. Så sender vi jer et link til platformen, så I kan komme i gang.

Læs mere om D-mærket her.

D-mærket

D-mærket er det første af sin art i verden, der forbinder it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse i ét og samme mærke. Initiativet er stiftet af Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark, samt Forbrugerrådet Tænk. D-mærket støttes af Erhvervsstyrelsen og finansieres af Industriens fond.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold