Ny analyse fra DI Handel om online markedspladser viser, at en stor del af de danske forbrugere der køber på online markedspladser oftest foretager køb under den nuværende bagatelgrænse på moms for varer købt udenfor EU, men det ændrer sig med stor sandsynlighed 01. juli, når nye momsregler træder i kraft.

09.06.21 DI Handel Nyheder

Danskerne vil købe mindre i udlandet med nye momsregler

Ny analyse fra DI Handel viser, at en stor del af de danskere der køber på online markedspladser oftest køber for under 80 kr., som er den nuværende bagatelgrænse for moms. Analysen tyder dog på, at fjernelsen af grænsen 01. juli vil få færre danskere til at købe produkter fra lande udenfor EU.

Ny analyse fra DI Handel om online markedspladser viser, at en stor del af de danske forbrugere der køber på online markedspladser oftest foretager køb under den nuværende bagatelgrænse på moms for varer købt udenfor EU. Det gælder især køb hos AliExpress, Wish og eBay, hvor hhv. 51%, 43% og 26% af de seneste køb var under 80 kr.:

”Det er meget problematisk med den konkurrenceforvridning, der sker fra blandt andet de kinesiske sælgere på de globale markedspladser, hvor vi har set flere eksempler på, at varerne ikke lever op til de krav til produktsikkerhed som de danske varer gør. Vi skylder de danske virksomheder, at konkurrencen sker på lige vilkår”, siger Sidsel Dyrholm Holst, som er branchedirektør for DI Handel.

”Samtidig risikerer forbrugerne at købe produkter, som har en meget ringe kvalitet og i sidste ende kan være direkte farlige at anvende”, påpeger hun.

 

Produkter købt under bagatelgrænsen er især ”andet”, elektronik og el-udstyr, samt sports- og hobbyudstyr. Ser vi på hvem der foretager disse køb på online markedspladser, er det det i særlig høj grad kvinder og personer i aldersgruppen 18-49 år. Der er signifikant flere kvinder, der foretager køb under bagatelgrænsen hos AliExpress (68%), Wish (50%) og eBay (36%). Mens der er signifikant flere 35-49 årige, der foretager køb under bagatelgrænsen hos AliExpress (67%). 

Nye regler giver ny adfærd

Fra 01. juli 2021 fjernes bagatelgrænsen for alle produkter, der indkøbes fra lande udenfor EU, og de vil derfor blive pålagt at afregne dansk moms og i nogle tilfælde også told, uagtet pakkens værdi.

De nye regler kan meget vel have stor betydning for danskernes online shoppingadfærd.

I analysen svarer 70 pct., der normalvis køber på online markedspladser, at de vil købe mindre fra lande udenfor EU, når de nye regler træder i kraft. Der er dog også 43 pct. af de adspurgte danskere, der ofte ikke ved, hvor varen de køber på online markedspladser bliver sendt fra:

”De nye momsregler, som træder i kraft her 1. juli vil forhåbentligt betyde, at forbrugerne tænker sig om en ekstra gang inden de køber produkter som er ekstremt billige og med tvivlsom kvalitet på nettet. Vores seneste analyse tyder på, at det vil være tilfældet,” siger Sidsel Dyrholm Holst, og fortsætter:

”Det handler ikke om at sætte barrierer op for handel over landegrænserne, men om at sikre lige konkurrencevilkår for virksomhederne og ikke mindst tryghed for forbrugerne. De nye momsregler er ikke nok, vi skal også styrke forbrugeroplysningen generelt, stramme kravene for de globale online markedspladser og styrke markedsovervågningen. Online markedspladser skal bl.a. være bedre til at oplyse forbrugerne om, hvor i verden sælgerne befinder sig, og hvorfra varerne bliver sendt, så vi klør fortsat på i DI”, slutter hun.

Hvis du er medlem af DI, kan du downloade hele analysen lige her: Danskernes køb på online markedspladser

 

Metode bag analysen

Undersøgelsen er en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, som er indsamlet blandt medlemmer af Userneeds’ Danmarkspanel. Målgruppen er indsamlet efter en repræsentativ fordeling på køn, alder og region, der har handlet online indenfor de seneste 12 måneder og tæller 1.000 respondenter. Data er indsamlet i marts 2021.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Relateret