Psykologi skal have en større rolle, når vi designer e-handelsløsninger
At forstå beslutningsmønstre er et afgørende virkemiddel i designet af effektive e-handelsløsninger. Mange har hørt om nudging og til dels om adfærdsdesign, men færre er nået til at forstå, hvordan disse fagligheder kan bruges til at øge salget.
Nu er e-handel også er blevet adfærdsdesign
Et salg på en hjemmeside er resultatet af en beslutning, foretaget i en persons hoved. Vi har en række systemer i hjernen, der hjælper os til at tage hurtige beslutninger, uden at vi minutiøst skal vende alle muligheder og detaljer. At kende og forstå disse beslutningsmønstre er et afgørende virkemiddel i designet af effektive e-handelsløsninger. På Conversionboost konferencen, arrangeret i samarbejde med DI Handel, kan du høre ledende specialisters erfaring med adfærdsmønstre, der bare virker i e-handel.
Væk med mavefornemmelsen
Resultaterne er indsamlet gennem A/B Splittest, hvor en variation af et design testes op mod det eksisterende. Det giver muligheden for rent faktisk at måle, hvad der virker og fremskrive resultatet fra testperioden til fremtidige besøg. Er man dygtig til at teste, betyder det farvel til at implementere løsninger baseret på mavefornemmelse og gætværk.
Læs også: A/B splittest - 5 vigtige erfaringer
Psykologi er også en del af salg
Forbrugerpsykologi er ikke nyt, men mange virksomheder har ikke forstået, hvordan e-handelsløsninger bør designes med udgangspunkt i den viden. Mange har hørt om nudging og til dels om adfærdsdesign, men færre er nået til at forstå, hvordan disse fagligheder kan bruges til at øge salget. Sidste år kom Google med en rapport, der fastslår at social anerkendelse (på engelsk: Social Proof) og troværdighed er afgørende, når en bruger skal vælge mellem to brands. Kravene til din designløsning ændres altså markant, hvis du sælger produkter, hvor social anerkendelse vægtes højt i beslutningsprocessen i forhold til produkter, hvor det f.eks. kan være en anden egenskab. Menneskelige (købs-)beslutningsprocesser er fascinerende og komplekse, men der findes grundlæggende principper, der er vigtige at kende, når man skal designe og teste sine løsninger.
På Conversionboost den 15. marts kan du møde flere specialister, der har dyrket disse psykologiske principper i årevis. Oplev André Morys og mød os andre, der bare elsker at nørde online salg - og nu også forbrugerpsykologi. Læs mere om Conversionboost 2022 og køb billet
Psykologiske principper, der påvirker salget.
André Morys fra KonversionsKRAFT, har igennem 9 år indsamlet 1000-vis af resultater om, hvordan psykologiske principper påvirker salget. Det er blevet til en ærefrygtindgydende database af unik og værdifuld viden. Nu lukker KonversionKRAFT op for posen, når CEO og co-founder André Morys igen gæster Conversionboost konferencen den 15. marts i Industriens Hus.
Kom med til Conversionboost 2022