31.08.22 DI Handel Nyheder

Inflationen har påvirket e-eksporten

Analysen ”Danskernes e-handel” for 2. kvartal 2022 viser den laveste andel af online køb i dansk webshop. Blot 70% af danskernes seneste online køb var i danske webshops. Nationalbankens betalingsstatistik for samme periode, viser samtidig et rekord højt forbrug af danske betalingskort i udenlandske webshops. Alt i mens viser tallene også inflationen har forstærket denne skæve e-handelsbalance vi ser.

Danskerne er blandt de mest e-handlende folkefærd i EU og kombineret med vores sproglige formåen og adgang til betalingskort, er det ikke en udfordring at shoppe i udenlandske webshops. Nyeste tal fra analysen ”Danskernes e-handel” viser, at danskerne i den grad shopper i udenlandske webshops. Data for 2. kvartal 2022 viser dog samtidig, at blot 70% af danskernes seneste online køb var i danske webshops. Dette tal har aldrig været lavere i analysens levetid. Nationalbankens betalingsstatistik bekræfter denne tendens.

Download rapporten for 2. kvartal 2022 her: https://danskehandel.dk/download-rapport/

Danskerne laver færre handler, men bruger flere penge i udenlandske webshops

De nyeste tal fra Nationalbankens betalingsstatistik for korttransaktioner viser, at danskerne aldrig har brugt flere penge i udenlandske webshops end de gør nu. For 2. kvartal 2022, har danskerne brugt 18,7 mia. kr. i udenlandske webshops, hvilket er en stigning på hele 14,5 pct. (+2,4 mia. kr.) i forhold til samme periode sidste år. Overraskende er dog, at danskerne har gennemført færre handler med udenlandske webshops. Helt konkret, er antallet af transaktioner faldet fra 44,9 mio. transaktioner i 2. kvt. 2021 til 42,8 mio. transaktioner i 2. kvt. 2022 (-4,7 pct.). Kombinationen af dette har betydet et historisk høj gennemsnitstransaktion på 436 kr., hvilket er 74 kr. mere pr. transaktion end for samme periode sidste år.

Historisk set, er 2. kvartal det kvartal i løbet af året, der ser den største værdi af korttransaktioner i udenlandske webshops. Det er typisk salget af rejser frem mod sommerferien, der er med til at drive udviklingen. Derfor er det ikke nogen overraskelse, at den samlede værdi og gennemsnitstransaktionsværdien for 2. kvartal ligger højt. Der er dog skruet lidt ekstra op for denne udvikling i år. I år har inflationen og corona nemlig også spillet en rolle i forhold til udviklingen. Inflationen har medbragt stigende forbrugerpriser, som alt andet lige gør, at det sammenlignet med sidste år, er blevet dyrere at købe de samme varer. Det kombineret med, at der generelt har været en høj rejseaktivitet i år efter 2 års stilstand pga. corona, har været med til at forstærke den udvikling, der typisk ses for 2. kvartal.

imagezimdk.png

imagea3tzk.png

Udenlandske kunder laver flere handler i danske webshops

Det er dog ikke kun værdien af danskernes transaktioner i udenlandske webshops som er steget – værdien af udenlandske kunders køb i danske webshops er ligeledes steget. Den procentvise stigning, sammenlignet med samme periode sidste år, lander på 56,3 pct., og umiddelbart ser det ud til, at værdien aldrig har været højere. Inflationen har dog gjort, at når der renses for forbrugerprisstigningerne, så ligger det samlet værdi  faktiske ”blot” på niveau med 2. kvartal 2019, og er dermed ikke rekordhøj.

Da den absolutte stigning i kroner og øre har været størst, når der ses på danskernes køb i udenlandske webshops, betyder desværre, at der fortsat er en stigende underskud på e-handelsbalancen. For 2. kvt. 2022 lander den på et rekordhøjt underskud på -15,1 mia. kr.

For danske webshop indeholder dataene for 2. kvartal dog en rekord, som er værd at bemærke. Ses der på antallet af transaktioner fra udenlandske betalingskort i danske webshops, har der nemlig været gennemført 5,2 mio. transaktioner, hvilket er det højeste antal i statistikkens historie. Dette svarer til en stigning på 62,5 pct. ift. 2. kvt. 2021 og en stigning på 33,3 pct. ift. 2. kvt. 2019.

DI Handel

DI Handels nye interaktive konjunkturbarometre:

DI Handel har udarbejdet to interaktive konjunkturbarometre for hhv. engroshandlen og detailhandlen. De interaktive konjunkturbarometre er altid opdateret med de nyeste tal for omsætningen, beskæftigelsen, konkurser, lagre, e-handel og tillidsindikatorer. Netop værdien af korttransaktioner i hhv. udenlandske og indenlandske webshops, er en del af barometeret for detailhandlen, som du finder lige her: Detailhandlen - interaktivt konjunkturbarometer

Alternativt kan du dykke ned i tallene for engroshandlen her: Engroshandlen - interaktivt konjunkturbarometer

Relateret indhold