GettyImages
25.10.23 DI Handel Nyheder

Hvordan drives et webshop-lager mest effektivt?

En typisk situation på et webshoplager kan være, at der bliver spildt meget tid på at lede efter varer der burde være på lager, men som ikke kan findes. Måske er varen ved en fejl sendt til en anden kunde, og så stemmer lagertallene ikke længere.

En anden typisk situation er at man pludselig finder nogle gamle varer på lageret, som man ikke har til salg på shoppen, fordi man ikke lige havde fået justeret lagertallene korrekt.

Begge situationer er uheldige og dyre og bør selvfølgelig undgås.

Hvordan gøres dette så mest effektivt? Svaret er at digitalisere alle arbejdsprocesser på lageret. På den måde undgås fejl, lagertallene stemmer altid, og alle på lageret arbejder effektivt og med høj medarbejdertilfredshed.

Hør mere om dette på vores webinar: Webshop Excellence – hemmeligheden bag overblik og effektivitet

Styr på lagertallene

For at have styr på sine lagertal bør man have et lagerstyringssystem (aka. WMS: Warehouse Management System). Et WMS holder styr på hvilke varer der er på lager og hvor de er. I et WMS oprettes alle reoler og lokationer på lageret, og så angives der nemt og hurtigt med en håndscanner hvor varerne er placeret.

Når nye varer varemodtages, så opdaterer WMS systemet automatisk lagertallene i webshoppen, og WMS vil sikre at lagertallene altid stemmer. Ved at have styr på lagertallene, så kan du også dokumentere din reelle lagerværdi overfor din revisor.

Undgå fejl

De fleste webshops har varer hvor producenten allerede har påsat stregkoder. Hvis disse allerede findes på varerne, så bør disse stregkoder benyttes i alle lagerprocesser som varemodtagelse, pluk, pak, mv. På denne måde undgås fejl.

Hvis varerne ikke har stregkoder, så kan man evt. sætte sine egne stregkoder på varerne, eller man benytte et WMS der bruger billeder og beskrivelser af varerne så fejl kan undgås.

Optimering af processer

Går man og plukker varer på lageret efter en plukkeseddel, én ordre ad gangen, så vil man gå mange skridt i løbet af en dag. Det er ikke effektivt, her vil man kunne effektivisere sit lager rigtig meget ved at plukke til flere ordrer på samme tid ved at bruge en plukkevogn.

Ved brug af plukkevogn så går man én tur gennem lageret efter en såkaldt plukkeslange og plukker til f.eks. 30 eller 50 ordrer, afhængig af hvor store varer der plukkes. Det giver selvfølgelig ikke mening at plukke meget store varer på en plukkevogn, så ordrer med store varer bør have sit eget plukke-flow.

Derudover er der også meget tid at spare ved at bruge et specielt plukke-flow til alle ordrer med kun én vare. Her vil der kunne spares mange skridt ved at plukke alle disse varer på én tur gennem lageret ned i en indkøbsvogn, køre den til pakkebordet og scanne varerne for at matche ordren. Her vil man kunne plukke til 100 eller måske 200 ordrer på én tur gennem lageret.

Sørg også for at placere alle reoler mest hensigtsmæssigt på lageret, brug den rigtige størrelse reoler til jeres varer, og check om I lagrer meget luft, f.eks. mellem hylderne. Mange vil kunne sætte en ekstra hylde eller to i hver reol, fordi de blot har samlet reolen med det antal hylder den blev købt med.

Man skal selvfølgelig også overveje hvor man placerer sine high-runner varer, det vil give mest mening at placere disse tæt på sine pakkeborde til sidst på plukkeslangen.

Har man nogle varenumre man har en stor mængde af på lager, så kan det ofte give god værdi at benytte genopfyldningsprocesser til at genopfylde til sine plukkelokationer. På den måde kan man bedre udnytte højden på lageret uden at spilde tid, eller det kan være nyttigt hvis man har et baglokale eller et fjernlager som man ikke ønsker at plukke fra.

Automatisering med robotter

Hvornår giver det værdi at investere i robot-teknologi for at optimere lagerprocesserne?

Dette afhænger af rigtig mange parametre som f.eks. lagerets beliggenhed, størrelse og højde, antal varenumre, varernes størrelse, ordremængder, antal ordrelinjer pr. ordre og mange andre parametre. En tommelfingerregel er at hvis man plukker over 2.000 ordrelinjer pr. dag, så kan det give mening at kigge på robotter.

Det vil være en fordel at have et WMS-system implementeret før robotter tages i brug, da der så laves en simpel standard-integration mellem WMS og robotterne.

Men køb ikke flere robotter end der er nødvendigt. Hvis der købes robotter til at håndtere jeres peaks, så vil det være for stor en investering, og de vil så stå stille det meste af året. Her vil det give mere værdi kun at købe det antal robotter der vil gøre at de kan køre 100% hele året. Så kan dine peaks håndteres i et manuelt område der kan skaleres op og ned med personale.

Derudover vil det heller ikke ret tit give mening at lægge alle jeres high-runner produkter i et automatisk anlæg. Hvis man gør det, så vil robotterne køre frem og tilbage med de samme produkter hele tiden. Her vil det oftest i stedet give mere værdi at have high-runners i et manuelt plukkeområde.

Det vil så være WMS-systemet der styrer at fordele ordrerne mellem det manuelle område og robotterne.

Skrevet af:

Poul Skovgaard, Michael Bobach, Peak Systems

Relateret indhold