17.11.23 DI Handel Nyheder

Black Friday kickstarter afgørende kvartal for detailhandlen

Med Black Friday lige om hjørnet står detailhandlere over for et make-or-break-kvartal. Black Friday og julehandel, tegner sig nemlig for en væsentlig del af årets salg. Nyeste Black Friday måling fra DI Handel viser, at langt flere danskere er klar til at shoppe under årets Black Friday, hvilket er godt tegn for branchen.

På baggrund af tal fra Danmarks Statistik kan vi se, at detailhandlerne i gennemsnittet henter ca. 28 pct. af deres årlige omsætning i det sidste kvartal i perioden 2017-2021. Men denne andel er ikke ensartet på tværs af alle underbrancher. Isenkræmmere er i en liga for sig med 42 pct. af deres årsomsætning koncentreret i årets sidste kvartal, mens underbrancherne ”Forbrugerelektronik” og ”Internethandel, postordre mv.” har en Q4 andel på over 30 pct. af deres årlige omsætning.

Læs mere her: Årets sidste kvartal bliver afgørende for detailhandlerne

Flere danskerne vil shoppe under Black Friday 2023

DI Handel, har i de seneste 4 år spurgt danskerne om deres holdninger til og adfærd på Black Friday og der er højst sandsynlig gode nyheder for detailbrancher. Resultatet af Black Friday 2023 undersøgelsen med over 1.000 danskere viser nemlig, at flere danskere vil bruge flere penge på dette års Black Friday på trods af, at danskerne ser mere pessimistisk på deres økonomi.

Læs mere: Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge

Download analysen: Black Friday 2023 analyse, 1. del

I den nye undersøgelse svarer 77 pct. af danskerne også, at de er blevet mere påpasselige med, hvad de bruger deres penge på. Dertil svarer 35 pct. af forbrugerne også, at deres økonomiske råderum er blevet mindre sammenlignet med samme periode sidste år. Således svarer 62 pct. af Black Friday shopperne, at de har styr på prisen på de produkter, som de forventer at købe.

Vi har positive forventninger til Black Friday. Det virker som om der er kommet styr på inflationen og vi oplever også at kunderne har fået mere ro på privatøkonomien og mere tro på fremtiden, og det kan vi godt se på valget af varer og hvordan der købes. Lars Sejer Sørensen, Adm. direktør, Eventyrsport

Black Friday i USA og i Danmark

Black Friday kommer fra USA og finder sted fredagen efter Thanksgiving, det vil sige fredagen efter den fjerde torsdag i november. Black Friday er også den uofficielle dag, for den amerikanske detailhandel, der betragtes som begyndelsen på julehandlen. Black Friday i USA er kendetegnet ved, at varerne sælges til en særlig fordelagtig pris, dog kun på dagen og kun i de fysiske butikker. Som modstykke til Black Friday opfandt de amerikanske webshops efterfølgende tilbudsdagen Cyber Monday. 

Black Friday i Danmark har udviklet sig over tid

Det var også de danske webshops, der startede med at adoptere Black Friday i Danmark tilbage i 2010’erne og er siden da blevet så stor, at Black Friday i Danmark også er begyndelsen på julesalget for den danske detailhandel.

Black Friday i Danmark har dog udviklet sig meget siden 10’erne. Black Friday er i Danmark ikke længere blot en enkel tilbudsdag eller over en weekend med efterfølgende Cyber Monday. Vi ser, at de store kæder allerede starter Black Friday tilbudsperioden medio november og strækker sig ind i den første uge af december, hvorefter julesalget tager over. Det bekræfter Eventyrsport og Danske Fragtmænd A/S.

Der er ingen tvivl om, at danskerne godt kan lide et godt tilbud, og vi ser derfor at julesalget starter tidligere og tidligere, og at en stor del af det salg der tidligere lå i december nu ligger i november. Lars Sejer Sørensen, Adm. direktør, Eventyrsport

For Danske Fragtmænd A/S har den brede tilbudsperiode med Black Friday også betydet ændret måden de bemander. 

Tidligere var det meget kompakt med start på selve Black Friday dagen, nu er det ugen op til og ugen efter vi ser den helt store travlhed. Vi er derfor gearet op med øget mandskab, weekend hold og øget bil kapacitet. Henrik Flugt, Terminalchef, Dansk Fragtmænd A/S

Relateret indhold