13.12.23 DI Handel Nyheder

Black Friday viser gode takter for julen 2023

Årets Black Friday gik næsten som DI Handels præ-undersøgelse havde forudset. Danskerne købte stort ind under tilbudsugen og brugte flere penge end i 2022, og hvad de selv havde forventet inden Black Friday. Mange detailhandlere kan frygte, at Black Friday svækker julehandlen, men de flotte resultater levner stadig plads til et godt julesalg.

I en dugfrisk undersøgelse fra DI Handel i ugen efter Black Friday 2023 (post-analysen) viser, at knap 6 ud af 10 danskere havde foretaget et køb under årets tilbudsjagt. Denne andel er på niveau med de tidligere års undersøgelser. Dog adskiller en aldersgruppe sig fra resten af befolkningen. 77 pct. af de 30-39 årige har shoppet under Black Friday 2023, og dette er en 10 pct. point stigning ift. 2022.

Flere købere i de fysiske butikker

Årets Black Friday har også været god for de fysiske butikker. Der er nemlig sket en forskydning i, hvilken kanal danskerne primært har benyttet til at foretage deres Black Friday køb. Selvom 60 pct. af Black Friday shopperne købte online, så er der faktisk tale om et fald på 5 pct-point ift. 2022. Dette er kommet de fysiske butikker til gavn, eftersom 23 pct. af Black Friday shopperne benyttede de fysiske butikker under udsalgsperioden, hvilket er 3 pct.-point højere andel end i 2022.

Den gode Black Friday og danskernes tilbagevenden til de fysiske butikker kan Eventyrsport, der sælger fritidsudstyr og -tøj til den aktive forbruger, i den grad mærke:

Det har været en særdeles tilfredsstillende Black Friday for os. Vi vækster mere, end hvad vi havde turde at håbe på både online som i de fysiske butikker. Det, vi er mest begejstret over, er de ekstra mange kunder i vores fysiske butikker i år. Væksten i de fysiske butikker har nemlig været væsentligt større i år end sidste år. Det vidner i den grad om, at danskerne gerne vil de fysiske butikker, men viser også kompleksiteten i dagens detailhandel, hvor kunderne i vekselvirkning anvender kanalerne forskelligt og dermed ofte gør det svært at forudsige salgsfordelingen ml. webshoppen og de fysiske butikker. Lars S. Sørensen, CEO, Eventyrsport

Danskerne brugte 2.528 kr. under Black Friday 2023

En ting er, hvor mange der køber til Black Friday, og noget andet er, hvor meget de bruger til Black Friday. Danske Black Friday shoppere brugte i gennemsnit 2.528 kr. i 2023, hvilket ligger 13 pct. over sidste års niveau. Det ligger også over danskernes forventede forbrug inden Black Friday (2.348 kr.) og understreger altså, at årets Black Friday har levet op til de høje forventninger.

image2xr38.png

På tværs af produktkategorier er det i form af tøj, sko og tilbehør, personlig pleje og elektronik og el-udstyr, som indtager de tre øverste pladser af de mest købte produkter i år. De største stigninger er derimod indenfor produktkategorierne sports- og hobbyudstyr og rejser og ophold, som begge har set stigninger på 3 pct.-pt sammenlignet med et gennemsnit for 2020-2022.  

Det tegner godt for julesalget

Black Friday er for alvor gået hen og blevet startskuddet til julehandlen. Der har derfor også bredt sig en frygt for, at et stort Black Friday salg kan betyde, at julehandlen udenfor Black Friday bliver svækket. Resultaterne fra denne undersøgelse gør dog denne frygt til skamme.

Der har nemlig været en stigende andel af Black Friday køb, som er tiltænkt køb til sig selv, og en faldende andel som er tiltænkt gaver til andre. Helt konkret har 51 pct. af alle Black Friday køb i år været køb til sig selv, hvilket er en stigning på 7 pct.-pt. fra en andel på 44 pct. i 2022. Ligeledes er andelen af Black Friday køb, som var tiltænkt gaver til andre, faldet fra 56 pct. i 2022 til 49 pct. for årets Black Friday. 

Umiddelbart indikerer danskernes forventninger om årets julegaveindkøb heller ikke, at julehandlen kommer til at skuffe. Spurgt ind til, hvor mange julegaver danskerne forventer at købe i år, er det nogenlunde status quo med sidste år.

image2m52v.png

Joker: Danskerne er dog påpasselige med at bruge penge

Der dog en lille joker til årets julehandel. 32 pct. af de danskerne forventer nemlig, at priserne på de enkelte julegaver vil være højere eller meget højere end sidste år, men blot 18 pct. har et højere budget til jul end sidste år. Dette forbehold skal ses i sammenhæng med resultaterne fra præ-målingen af Black Friday, hvor der blev spurgt ind til danskernes privatøkonomi. Her viste resultaterne, at 76 pct. af danskerne synes, at de er blevet mere påpasselige med, hvad de bruger deres penge på. 

En stærk Black Friday giver alt andet lige en svækket julehandel. Vi har derfor i den grad håbet på, at danskerne bruger penge på sig selv under årets Black Friday, og er derfor rigtig glade for analysens resultater. Det levner nemlig plads til, at julegaveindkøbet. De første tegn fra vores medlemmer viser også, at december er startet godt. Vores medlemmer kan selvfølgelig fortsat mærke tilbageholdenhed blandt danskerne, fordi de føler, at priserne er steget, og at deres privatøkonomi er presset. Her er jeg dog sikker på, at de mange gode købmænd er klar med gode tilbud og på den måde bringe danskernes skepsis til skamme. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Relateret indhold