29.08.23 DI Handel Nyheder

Ingen online markedspladser er stærke på alle markeder

På verdensplan er Amazon den klart største online markedsplads, men ser vi på de enkelte lande, er der store forskelle i hvilke online markedspladser, som topper listen. I Kina er det Alibaba, JD.COM og Pinduoduo imens det for USA og Tyskland er Amazon og Ebay, som placerer sig som nogle af de største online markedspladser. Selv i Europa er der forskel på hvilke online markedspladser, der dominerer på de forskellige lande.

Ifølge tal fra Euromonitor, udgør online markedspladser den største andel af verdens samlede e-commerce omsætning. Denne andel har været stigende i de seneste mange år, alt imens andelen af e-commerce omsætningen, som kommer fra egne webshops, har været dalende. Den forbundne frygt med at online markedspladser udhuler alle de mindre webshops markedsandele sammenholdt med de muligheder, som online markedspladser utvivlsomt også skaber, giver virksomhederne noget af tænke over.

Er det noget jeres virksomhed gerne vil lære mere om, så kan i deltage på en konference, som DI Handel afholder i samarbejde med Erhvervshus Midtjylland, om hvordan man benytter online markedspladser som salgskanal: Online markedspladser som salgskanal

Læs også: Online markedspladser dominerer vigtige eksportmarkeder

Store forskelle i de største online markedspladser på tværs af de vigtigste eksportmarkeder

I Kina hjemtager de tre største online markedspladser lige knap 85 pct. af den samlede e-commerce omsætning. Alibaba står for 40,2 pct., JD.COM for 35,3 pct. og Pinduoduo for 9,4 pct. Kina er dermed et af de lande, hvor online markedspladser optager den allerstørste andel af det samlede e-commerce marked.

For USA og Tyskland er der ligheder på tværs af listen med de største online markedspladser. Her topper Amazon nemlig for begge lande, med omsætningsandele på omkring 30 pct. af landenes e-commerce markeder. I begge lande er 3. og 4. pladsen udgjort af Apple og eBay, og det er altså kun placeringen som den næststørste online markedsplads, hvor landene adskiller sig fra hinanden. Her er det for USA, Walmart, og for Tyskland, Otto Group, som hjemtager hhv. 6,2 og 11,0 pct. af den samlede e-commerce omsætning.

For Holland er det den hollandske online markedsplads bol.com, som topper listen, med en markedsandel på hele 24,7 pct. Cool Blue, som placerer sig som den næststørste online markedsplads på det hollandske marked, hjemtager 7,2 pct. af den samlede e-commerce omsætning i Holland.

Skal din virksomhed drive e-commerce på det polske marked, så er det svært at komme uden om online markedspladserne og især Allegro, der fylder knap 40 pct. af markedet. De næste fire online markedspladser, der tilsammen fylder 11 pct. af e-commerce markedet er hhv. Alibaba, Terg (Media Expert), Zalando og EURO-net.  

Rettes blikket mod vores svenske og norske naboer, ser vi også, at top 3 listen minder meget om den danske liste. På tværs af de tre lande, hjemtager de tre største online markedspladser til sammen mellem 10-12 pct. af den samlede e-commerce omsætning. Både Zalando og Elgiganten (Elkjøp i Sverige og Norge) er at finde på top 3 listen for alle lande. Den sidste plads varierer dog for de tre lande, hvor det i Sverige er Wish, i Norge er Apple og i Danmark er Amazon. Det må efterhånden ses som lidt af et nederlag for Amazon, at de endnu ikke er en af de største online markedspladser i Sverige, på trods af, at de i efteråret 2020 åbnede for en svensk webshop, et lager i Sverige samt prime løsningen for alle svenskere.

imageuztws.png

Vil din virksomhed gerne begynde at sælge på nye markeder og mener i, at i har et produkt, der er egnet til salg på online markedspladser, er det altså vigtigt, at man vælger den rette online markedsplads til det rette land. Og den rette markedsplads handler ikke kun om størrelsen på online markedspladsen, men derimod også i høj grad om hvilken type online markedsplads det er.

Der er desværre mange virksomheder, der begår den fodfejl, at vælge online markedsplads (kanal) før de vælger eksportmarked, når de vil e-eksportere. Opskriften på succesfuld e-eksport ligner, i de indledende faser, den samme som for traditionel eksport. Først skal virksomheden vælge det/de rigtige eksportmarkeder og herefter identificere de rette kanaler. Det er alfa og omega, at virksomhederne er opmærksomme på dette for at undgå at betale dumme lærepenge. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Konference om online markedspladser

Den 4. oktober 2023 afholder DI Handel i samarbejde med Erhvervshus Midtjylland en konference om online markedspladser, hvor du bl.a. kan møde mange spændende virksomhedscases, der giver dig konkrete råd til hvordan du kommer i gang, men også hvordan du kan optimere dit e-eksport salg på online markedspladser. Eksperter vil diskutere og eksemplificere, hvordan din virksomhed kan få succes med salg på markedspladser i samspil med andre salgskanaler. Konferencen er gratis og åben for alle. Læs mere om programmet og tilmeld dig og tilmelding sker via Erhvervshus Midtjylland: Link til tilmelding

Amazon Masterclass for dig med salgserfaringer

Sælger din virksomhed fysiske produkter på Amazon i dag? Hvis ja, er du og dine kollegaer inviteret til vores Amazon Masterclass til efteråret. DI Handel afholder i efteråret 2023 Amazon Masterclass, som er en serie af tre halvdags-workshops. De vil tage dig og din virksomheds Amazon-eventyr til næste niveau og vil bl.a.  omfatte emner som ”Det perfekte produktkort”, ”Effektive annoncer på Amazon” og  ”Den perfekte produktlancering”

Se det fulde program og tilmeld dig her: Amazon Masterclass - 3 workshops

Relateret indhold