31.01.24 DI Handel Nyheder

Sælg på tværs af landegrænser med Facebook-annoncering

For virksomheder med internationale ambitioner, er det afgørende at beherske digital markedsføring med et globalt udsyn. Få indsigt i tre fokusområder og inspiration til, hvordan du kan markedsføre dine produkter og services på Facebook.

Som led i en række webinarer og digital marketing på tværs af grænser, havde DI Handel inviteret repræsentanter fra Facebook og Søstrene Grene til at fortælle om, hvordan din virksomhed kan bruge Facebook til international markedsføring. I denne artikel opridses nogle af hovedpointerne fra vores gæster.

Udformningen af en ny markedsføringsstrategi

Din virksomhed bør adoptere en international markedsføringsstrategi, hvis den sigter efter at vokse uden for Danmarks grænser. Dette er særligt essentielt, hvis din virksomhed tilbyder digitale tjenester eller sælger fysiske varer med et globalt potentiale og identificerer en efterspørgsel på nye markeder. Det er samtidig vigtigt, hvis man stræber efter øget effektivitet eller ønsker at sprede sine risici.

Der kan generelt identificeres fire primære faktorer, som motiverer forbrugere til at købe produkter udenfor deres eget land: 1) produkterne kun kan købes i udlandet, 2) produkterne er billigere end lokale, 3) produkterne er nye og interessante, eller 4) produkterne er af bedre kvalitet end lokale. Derudover er faktorer som leveringstid og sporing, mulighed for returnering af varer og gode forsendelsesmuligheder vigtige for foretagelsen af køb fra udenlandske virksomheder.

Hvordan opnår du succes på tværs af landegrænser?

På webinaret blev tre primære strategier fremhævet i målet om en succesrig udvidelse af kundebasen: agil målretning, lokaliseret marketing og problemfri købsoplevelse. Netop det første fokuspunkt, agil målretning, kan understøttes ved brug af Facebooks målretningsløsninger, der benytter kunstig intelligens til at finde din relevante målgruppe. Brugen af AI bidrager til at sikre effektivitet, forenkler kampagnestrukturen, så I kan fokusere på indholdet og jeres budskab.

Én af funktionerne er, at du kan lave såkaldte 'kopimålgrupper', som finder og samler kundebaser i andre lande, der minder mest muligt om dem, der på nationalt plan viser stærkest interesse for dine produkter.

Gør kunderne trygge med lokaliseret marketing

Selvom vi kan udlede generelle tendenser er realiteten, at hver eneste kunde motiveres forskelligt til at foretage et køb. Når du vil sælge på et nyt marked er det derfor vigtigt, først at teste forskelligt annonceindhold for at fastslå, hvad der motiverer kunderne på det nye marked. Facebook benytter AI til at behandle større datakilder og derigennem finde karakteristika ved din typiske kunde.

Meta, som er ejere af Facebook, tilbyder også en funktion kaldet ”Advantage+ Catalog Ads”, som gennem én samlet annonce kan vise varer fra dit katalog på det lokale sprog og i den lokale valuta. Således fjernes besværet ved at oprette forskellige kataloger til hvert sprog eller land.

En gnidningsfri købsoplevelse øger muligheden for konvertering

Kunder forventer en problemfri oplevelse, når de handler online, og det er derfor afgørende for købsbeslutningen, om der er både transparens og valgmuligheder. For at minimere friktion på tværs af købsrejsen er det derfor en god idé at acceptere flere lokale og alternative betalingsmetoder, kunne vise priser i forskellige valutaer, vise gennemsigtige beregninger af lokal told og skat og have forberedt forsendelsesforslag.

God kundepleje er vigtigt for at skabe tilfredshed og loyalitet – især efter et køb. Af den grund er det vigtigt at opsætte en nem returneringsproces samt en gennemsigtig tilbagebetalingspolitik, som gerne er understøttet af flersproget kundesupport.

4 spørgsmål du kan stille dig selv, når du skal oprette annoncer, der går på tværs af landegrænser

1. Hvilke forskellige sprog vil målgruppen kunne relatere til?

2. Hvordan vil du beskrive de personer, du forsøger at nå ud til eller repræsentere på en måde, som de ville beskrive sig selv?

3. Er der en gruppe personer, som brandet i øjeblikket ignorerer, ekskluderer eller servicerer for lidt, som vi kan servicere bedre?

4. Hvordan kan vi rådføre os med et bredere udvalg af kilder og enkeltpersoner som en del af vores research?

Er du nysgerrig på mere? Se eller gense vores afholdte webinar.

Relateret indhold