24.01.24 DI Handel Nyheder

Er der PFAS i de varer, du sælger?

I en tid, hvor forbrugernes bevidsthed om miljø og sundhedsrisici vokser, har Miljøstyrelsen lanceret en ny kampagne fokuseret på PFAS - kemikalier, der findes i mange hverdagsprodukter. Med denne kampagne opfordrer Miljøstyrelsen borgerne til at være opmærksomme på stofferne, når de køber et produkt. Som virksomhed har du chancen for at være en del af løsningen.

En udfordring for vores sundhed og miljø

PFAS er kendt for deres vand- og fedtafvisende egenskaber og anvendes i en bred vifte af produkter, fra køkkenudstyr og tøj til kosmetik. Problemet er, at de er skadelige for miljøet og bliver forbundet med flere sundhedsrisici. Forbrugerne er ofte uvidende om deres eksponering for disse kemikalier, hvilket gør det vigtigt at fremme oplysningen om deres tilstedeværelse og potentielle risici.

Den brede anvendelse af PFAS har blandt andet medført, at stofferne nu er identificeret mange steder i miljøet, herunder i grundvand og regnvand. De skadelige stoffer er svært nedbrydelige og ophobes derfor i planter, dyr og mennesker, hvor de kan medfører negative sundhedseffekter.

PFAS er en betegnelse for kemiske stoffer

Det er en samlebetegnelse for en gruppe på mere end 10.000 kemiske stoffer, der indeholder carbon-fluor-bindinger. PFAS omtales også som fluorstoffer, perfluorerede stoffer, polyfluorerede stoffer, PFC, fluorcarbon, mv.

Virksomhederne kan hjælpe forbrugeren godt på vej

Som virksomhed har du chancen for at være en del af løsningen. Kampagnen er en oplagt mulighed for, at positionere sig og styrke sit brand indenfor både bæredygtighed og sundhed. Det handler om at sikre, at forbrugerne forstår, hvad de køber. Gennem øget transparens og uddannelse kan I som virksomheder hjælpe med at lede vejen mod sundere forbrugsvalg - både for kunden og miljøet.

Miljøstyrelsens kampagne gør forbrugerne opmærksomme på, at de kan kigge efter specifikke miljømærker og mærkninger for at undgå PFAS. Her kan I som virksomhed hjælpe forbrugeren med at træffe informerede valg, ved proaktivt at fremme miljømærker og klare produktmærkninger, både online og i de fysiske butikker. På den måde tages forbrugeren i hånden under købsrejsen, og guides på en måde, som samtidig styrker tilliden til brandet.

Lovgivningen og dit ansvar som butiksindehaver

EU har allerede forbudt en række PFAS. Og det forventes, at mere end 10.000 PFAS bliver forbudt i EU inden for en årrække. Det vil få stor betydning for både store og små virksomheder i mange forskellige brancher.

Gennemsigtighed er nøglen

Kampagnens motto er: Du behøver ikke forstå det for at handle på det. Det er altså helt i orden, hvis man som virksomhedsejer har mange spørgsmål. Derfor har Miljøstyrelsen lavet en række værktøjer, som skal understøtte med den fornødne viden, så du bedst muligt kan hjælpe forbrugeren og træffe de bæredygtige valg. Læs mere her:  Information om PFAS til detailhandlen - Miljøstyrelsen (mst.dk)

På Miljøstyrelsens hjemmeside finder du en "Kvikguide", som kan hjælpe dig med at undersøge om din butik forhandler tekstil- og læderprodukter, der indeholder PFAS. Der ligger også en række faktaark, som uddyber stoffernes skadelige karakter og hvilke varer de typisk forekommer i. Du kan også læse mere om EU's kemikalielovgivning og det fremsatte lovforslag fra Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA).

Skrevet af:

Claramilla Strøbech Zepernick Simone S. Nielsen

Relateret indhold