DI Handel Nyheder

23.000 forbrugeres adfærd og holdninger til e-handel, detailhandel og omni-channel på tværs af 25 lande

DI Handel afholdt den 5. april 2016 en konference i samarbejde med DI Byg, hvor Henrik Trangeled Kristensen fra PwC præsenterede en ny og spændende undersøgelse, Total Retail 2016, hvor knap 23.000 forbrugere fra 25 forskellige lande, har deltaget.

Total Retail 2016 er en analyse fra PriceWaterhouseCoopers (PwC) om forbrugernes forventninger til e-handel, detailhandel og omnichannel baseret på 23.000 svar fra 25 lande, heriblandt Danmark, Tyskland, UK, Frankrig, US, Kina.

Rapporten viser med tydelighed, at e-handel/online shopping er blevet allemandseje, men også at det er blevet endnu vigtigere at forstå forbrugernes adfærd og købsmønstre på tværs af kanalerne.

Personlig kompetent betjening vigtig

Rapporten viser også, at selvom e-handel og online-shopping er kommet for at blive, værdsætter danske forbrugere fortsat den personlige, kompetente betjening i de fysiske butikker. I detailhandlen bliver dygtige talenter med indgående viden om produkterne stadig vigtigere. Nok er prisen afgørende, men de danske forbrugere efterspørger stadig den fysiske købs- og forbrugsoplevelse.

Derudover viser rapporten hvilke forskelle, der er i forbrugernes adfærd på tværs af landene. Forskelle, som er vigtige for virksomheder at forstå, når de skal sælge til udenlandske kunder.

Pris kontra bekvemmelighed

Et godt eksempel er pris kontra bekvemmelighed. Ifølge undersøgelsen svarer over halvdelen af de danske forbruge-re, at de har handlet online, idet de kan opnå en mere favorabel pris for varen, mens 38 pct. svarer, at det handler om bekvemmelighed. Kun i Brasilien, Chile, Singapore og Tyrkiet betyder prisen mere for forbrugerne end i Danmark.

Se mod Kina hvis du vil kende fremtidens forbruger

Vil man kende den fremtidige forbruger, bør man kigge mod Kina, fastslår undersøgelsen videre. Globalt er forbrugerne cirka 3 år bagud i forhold til kineserne, hvad angår mobil shopping, mens de danske forbrugere er endnu længere bagud. I Kina svarer 65 pct. af forbrugerne således, at de shopper via deres mobiltelefon mindst en gang om måneden. Globalt er det 28 pct., og i Danmark svarer kun 12 pct. det samme.

Download rapporten og læs følgende spændende konklusioner fra undersøgelsen:

  • Talent i detailhandlen betyder (endeligt) noget
  • Vi er i en tid med fokus på værdi – men prisen er fortsat vigtig
  • Kunder i butikken betyder ikke nær så meget som at få dem konverteret på tværs af salgskanalerne
  • Mobile enheder har rundet et skarpt hjørne som en indkøbskanal
  • Vil du forstå fremtidens forbrugere - så se hvad der sker i Kina
  • Nutidens forbrugere er på udkig efter fællesskaber
  • Sociale medier har en væsentlig indflydelse
  • Der er plads til, at detailhandlen tager en førerposition inden for innovation
Relateret