Velkommen til Dansk Industris nye website. Vi udvikler i øjeblikket et nyt site for at give dig den bedste brugeroplevelse. I en periode vil du derfor opleve indimellem at blive sendt til indhold på vores gamle site.

DI Handel Nyheder

Delvis fortrydelse ved nethandel

Indtil nu har der hersket usikkerhed om, hvorvidt en forbruger kan fortryde en del af et netkøb – f.eks. en situation, hvor en forbruger har købt en bluse og et par bukser, men alene ønsker at returnere blusen. Forbrugerombudsmanden vurderer nu, at delvis fortrydelse kun kan ske, hvis det er aftalt med butikken.

Hvis en forbruger ønsker at gøre brug af fortrydelsesretten efter et netkøb, skal hele ordren som udgangspunkt returneres til netbutikken. Netbutikken kan dog give kunderne mulighed for at fortryde en del af et køb. Det præciserer Forbrugerombudsmanden nu og opfordrer i den forbindelse erhvervsdrivende til at skrive i deres betingelser, hvorvidt forbrugeren kan fortryde en del af et samlet køb og under hvilke betingelser.

Hvad med leveringsomkostningerne? Ifølge forbrugeraftaleloven har forbrugeren krav på at få hele ordrebeløbet tilbageført ved udøvelse af fortrydelsesretten, også eventuelle leveringsomkostninger. Som udgangspunkt skal forbrugeren dog fortryde hele købet for at kunne få tilbagebetalt leveringsomkostningerne. Situationen, hvor forbrugeren fortryder en del af købet, er ikke reguleret i forbrugeraftaleloven. Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at hvis netbutikken giver kunder mulighed for delvis fortrydelse, bør det fremgå af aftalen, hvorvidt forbrugeren får leveringsomkostningerne returneret ved delvis fortrydelse.

Læs forbrugerombudsmandens pressemeddelelse her.

Relateret