DI Handel Nyheder

Fem tips til e-handel som virker

E-HANDEL: E-handel er blevet et strategisk vigtigt indsatsområde, men hvordan kommer I bedst i gang med f.eks. leverandørvalg, projektledelse osv.? Få her de 5 bedste tips til succes fra CEO Lars Hedal, Hesehus A/S.

I februar 2018 gik DI Handel og DI Regionalforeninger sammen om en række medlemsmøder rundt i Danmark. Overskriften var ”Styrk din forretning med e-handel”. Her delte tre spændende B2B virkdomheder ud af deres e-handelserfsringer, bl.a. af CEO Lars Hedal fra Hesehus A/S, der gav sine 5 bedste tips til at få succes.

Hesehus er et e-handelshus, der udvikler B2B- og B2C-webshops. CEO Lars Hedal har over 18 års erfaring med e-handel, og den fynske virksomhed arbejder med kunder som Dansk Supermarked Group, Kansas og Matas.

- E-handel er vigtig for at fremtidssikre virksomhederne i Danmark. Derfor er det særligt vigtigt at komme godt fra start og tænke det strategisk ind i forretningen. For virksomheder med e-handel og e-eksport har en indtjening pr. medarbejder, der er 3,5 gange højere end virksomheder uden, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

Fem tips til at komme godt i gang med e-handel

Tip 1: Business case. Tænk stort, men start småt. Sørg for at få lavet jeres business case. Tag udgangspunkt i den og tænk gerne langsigtet. Det behøver ikke nødvendigvis at være et stort, tykt, færdigarbejdet værk, da det sagtens kan være en iterativ proces.

Tip 2: Brug 3P-modellen, der står for: Platform, Partner og People.

  • Platform: Spørg jer selv, om det er et pilotprojekt eller et mere langsigtet projekt? Undersøg ”øko-systemet” bag den platform, som I ønsker jer, dvs. se på projektets placering i virksomheden samt tendenser i omverdenen.
  • Partner: Søg ikke bare en leverandør, men en samarbejds- og sparringspartner. Det er en god ide selv at tage referencer på den nye samarbejdspartner. Det er ikke nok at nøjes med de referencer, som en potential partner selv giver jer. Vælg efter kompetencer, men bestemt også den rette kemi. Når I skriver en kontrakt, så sørg også gerne for, at der er en incitamentsstruktur. Det er vigtigt at finde en samarbejdspartner, der kan tænke ud over jeres kravspecifikationer, for ofte er den bedste løsning ikke den, som nøje følger jeres kravspecifikationer. Den bedste løsning er lavet ud fra kundens perspektiv, og det kræver ofte et kreativt rum for at nå frem til den.
  • People: Sørg for, at I har én person, der er projektleder, og at projektet har navngivne deltagere. Vælg gerne deltagere med erfaring. For at undgå at e-handelsprojektet bliver en ø i organisationen, så er det vigtigt, at projektet har hele organisationen med.

Tip 3: Husk at projektet er en on-going proces og kan sammenlignes med en rejse. Den kan føre mange veje, der vil komme forhindringer undervejs, og den slutter aldrig.

Tip 4: Det handler om skabe fart og momentum, når først I er gået i gang med e-handel, så vokser projekter. I vil opleve, at der hele tiden vil blive bygget ovenpå og lavet forbedringer mv. 

Tip 5: Trial and error: Som stifteren af LinkedIn, Redid Hoffmann siger:”If you are not embarrassed by the first version of your product you’ve launched too late”.

 
 
 
Relateret