- Vi havde mange overvejelser for og imod Amazon, og det har været en lærerig proces, siger Sidsel Lundtang Rasmussen, der den 14. juni kommer med et indlæg om ”Vores Eksport” på DI Handels Inspirationsdag: Kom godt fra start med e-eksport.

29.05.18 DI Handel Nyheder

Klædt på til Amazon og undgå flere kopister

E-HANDEL: Den danske virksomhed Sprout Europe har af flere omgange solgt deres produkter på Amazon. Det fungerer godt, men opleves også til tider rigidt fortæller CEO Sidsel Lundtang Rasmussen. Her er hendes fem bedste råd til at drive e-handel på Amazon. Mød hende også på DI Handels Inspirationsdag den 14. juni 2018, hvor der er flere gode råd at hente om eksport.

Virksomheden Sprout Europe Aps er kendt for at sælge ”The original plantable pencil”. Det er bæredygtige blyanter, der efter endt brug kan stikkes i jorden og blive til forskellige krydderurter, grøntsager eller blomster som f.eks. basilikum, tomat eller forglemmigej. Den spirende blyant sælges til kunder i hele verden, og direktøren i virksomheden kalder selv Sprout for verdens mindste globale virksomhed.

Sprouts salg er fordelt på 90 procent til virksomheder, der får logo eller tekst indgraveret på blyanten og 10 procent til private forbrugere. Og det er bl.a. for at få salget til sidstnævnte til at vokse, at Sprout har valgt at bruge Amazon.

- Vi startede med at sælge vores blyanter på Amazon i 2014 og valgte en løsning, hvor vi selv stod for levering af pakkerne. Det var meget ressourcekrævende og gav os meget arbejde, fortæller CEO Sidsel Lundtang Rasmussen.

I 2016 vælger Sprout Europe derfor at starte deres egen webshop. Sprout stod selv for at sende pakkerne ud, men det var ikke en optimal løsning. Den var både dyr og usikker med alt for lange leveringstider og for høje fragtpriser.

Med eller uden pakkelevering hos Amazon

I starten af 2018 nedlægger Sprout Europe deres egen webstop og går tilbage til Amazon. Denne gang vælger de en ”Fulfillment by Amazon”, FBA-ordning, hvor Amazon står for lager og pakkelevering, samt har ansvaret, hvis pakkerne går i stykker.    

- Vi havde mange overvejelser for og imod Amazon, og det har været en lærerig proces, siger Sidsel Lundtang Rasmussen, der den 14. juni kommer med et indlæg om ”Vores Eksport” på DI Handels Inspirationsdag: Kom godt fra start med e-eksport.

Fem gode råd til e-handel på Amazon

-  Noget af det vigtigste er at komme godt fra start, hvis I gerne vil i gang med at sælge på Amazon, understreger Sprout Europes CEO. Det er det første af hendes fem gode råd til at starte e-handel på den amerikanske online platform:

  1. Det er vigtigt at komme godt i gang med Amazon, og hvis I ikke selv har erfaringerne, så er det en rigtig god idé at alliere sig med nogen, som har prøvet det eller har viden herom.
  2. Vær opmærksom på, at Amazon er en stor forretning. De hjælper ikke med noget, og al arbejdet ligger hos jer selv. Desuden kan de være ret rigide at samarbejde med; f.eks. lukker de jer ned, hvis I er ”Out of Stock”.
  3. I skal særligt være opmærksomme på ACOS (Advertising Cost of Sale) dvs. at balancere det SEO-lignende arbejde, som I betaler for, for at være synlige på gode placeringer på Amazon. Det handler om at balancere omkostningerne for denne synlighed. Husk, at det er hardcore salg og ikke bare inspiration, der gælder på Amazon.
  4. Det er ressourcekrævende at arbejde med Amazon. Vi køber konsulenthjælp udefra, men afsætter også en intern ressource.
  5. Nu er der også mulighed for at styrke jeres brand på Amazon, idet de for nyligt har oprettet en   ”Brand Store”. Det betyder f.eks., at der er plads til flere billeder og brandaktiviteter. At man som virksomhed kan byde kunder ind i ens univers. Vi har oprettet Sprout brandstores i UK, Tyskland, Frankrig, Spanien, USA og Canada. De næste lande på listen er Mexico og Japan.


Når Amazon medfører færre kopister

I marts 2018 begyndte medierne at skrive om, at Amazon snart ville komme til Danmark. Siden har flere virksomheder udtrykt frygt for, at den digitale platformsgigant vil ødelægge deres brand og patent.

- Jeg følger naturligt med i debatten omkring for/imod Amazon. En gennemgående frygt er, at Amazon vil æde dit brand, men det er ikke min oplevelse. I Sprout Europe har vi faktisk bekæmpet kopister med succes ved at samarbejde med Amazon. Da vi startede på Amazon var der ca. 60 som krænkede vores rettigheder. I dag er vi helt nede pånogle få kopister, siger hun.

Endeligt er det Sidsel Lundtang Rasmussens oplevelse, at der ligger en oplagt forretningsmulighed at vælge Amazon, hvis man som virksomhed ønsker at være globalt tilstede samt vækste med sit B2C-salg. Derimod vil de ikke, som det er i dag, bruge Amazon til deres B2B forretning. Amazon beholder nemlig alle kundedata.

Liv Thøger-Aldahl
Skrevet af:

Liv Thøger-Aldahl

Relateret indhold