Fra venstre: Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, Maria Krüger Torp, chef for DI Turisme & Oplevelser og Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen.

Fotocollage: Lisa Giacobbe
29.03.23 Turisme, Kultur & Oplevelser Nyheder

Mangel på ladestandere gør ferie i Danmark besværlig

Den kommunale udrulning af ladestandere går for langsomt. Det gælder i byerne, ved landevejene og på motorvejene, skriver Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, Maria Krüger Torp, chef for DI Turisme & Oplevelser og Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen i fælles debatindlæg.

Indlægget er også bragt i Avisen Danmark

Har du en elbil, kender du formentlig godt følelsen af at spejde efter en ladestander. Det samme vil turisterne gøre, når feriesæsonen om lidt går i gang, og de kommer kørende til Danmark i en lind strøm. Flere og flere turister kommer i elbil, men desværre lever antallet af ladestandere ikke op til efterspørgslen. Det gør alt andet lige en ferie i Danmark til en besværlig omgang.

Ved indgangen til 2023 var antallet af elbiler i Danmark steget til 112.700 mod 66.600 året før. Februar 2023 bød på 3148 nye elbiler - en stigning på 83,3 procent i forhold til samme måned sidste år. Danskerne er altså godt i gang med at omfavne elbilen, og det samme er turisterne. I Norge er udviklingen på elbilmarkedet en historie for sig, men også hos tyskerne, hollænderne og svenskerne er blevet glade for elbilen.

Det private erhvervsliv kan ikke løfte efterspørgslen alene

Erfaringerne fra sidste års højsæson viste desværre, at mange feriedestinationer tog imod frustrerede turister, som manglede muligheder for at oplade bilen. Det er kritisk. Problematikken er kendt i hele landet – også i de store byer, hvor kapaciteten bliver stadig mere presset. For eksempel arbejder Københavns Kommune netop nu på at etablere 500 ladestandere i hele kommunen. For at sætte det tal i perspektiv, blev der i gennemsnit registreret 592 nye private elbiler i Region Hovedstaden i 2022. Hver måned.

Den kommunale udrulning går simpelthen for langsomt. Det gælder i byerne, ved landevejene og på motorvejene. Og især i landområder med store sæsonudsving i turismeaktiviteten, hvor investeringerne i højere grad skal hjælpes på vej. Også her er det nødvendigt, at kommunen proaktivt påtager sig en aktiv rolle for at få skabt den nødvendige, sammenhængende lokale ladeinfrastruktur i samarbejde med elnetselskaber, ladeoperatører og turismeerhvervet.

Investering i opladning bør være selvfølge

Der er naturligvis også brug for private initiativer, der kan imødekomme den store efterspørgsel fra gæsterne. Investering i adgang til opladning bør derfor fremadrettet være en selvfølge, og rundt i landet er mange private aktører også i fuld sving. Eksempelvis har Lalandia Billund investeret i 354 ladestandere, og Skallerup Seaside Resort har netop indgået en klimapartnerskabsaftale med Hjørring Kommune, der blandt andet omfatter investeringer i ladestandere. Der er mange gode eksempler, men der er også mange, der står frustrerede tilbage, når de tager imod gæsters beretninger om umulige forhold for elbiler på landevejene. Det private erhvervsliv kan ikke løfte efterspørgslen alene.

Der skal handles, og der skal handles hurtigt, så vi ikke spænder ben for den grønne omstilling og for turismen. Hvis vi ikke sikrer tilgængelighed for elbilejerne, når de holder ferie i Danmark, risikerer vi at blive valgt fra. Det vil være et helt unødvendigt tilbageslag for turisme- og oplevelseserhvervet, der samlet set sikrede en omsætning på 139 milliarder kroner i 2019. Derfor skal vi hurtigst muligt sætte strøm til turismen - før det er for sent

Camilla Weigel
Skrevet af:

Camilla Weigel

Relateret indhold