STROMMA Danmark A/S
04.04.24 Turisme, Kultur & Oplevelser Nyheder

Påsken 2024: Rekordtravlhed og turismeboom

Påsken er traditionelt en højtid med travlhed i erhvervet, da både turister og besøgende søger spændende aktiviteter og oplevelser. DI Turisme, Kultur & Oplevelser har taget temperaturen på hvordan påsken gik hos flere af vores medlemmer på tværs af landet.

Allerede inden helligdagene var bookingtallene en klar indikation på, at påsken ville blive en travl periode for branchen. Ultimo januar 2024 blev der registreret en hidtil uset høj booking af danske feriehuse for marts og april måned. Det oplyser Danmarks Statistik i en pressemeddelelse

Igen i år så vi stærke tal for feriehusbookinger i påsken med en vækst på ca. 5 pct. i forhold til sidste år. Lars Bertolt Winther, Chef for DI Turisme, Kultur & Oplevelser

"Igen i år så vi stærke tal for feriehusbookinger i påsken med en vækst på ca. 5 pct. i forhold til sidste år. Vi mangler stadig at få de norske og svenske turister tilbage på tidligere niveauer, og vi ser et lavere forbrug hos dem, der besøger os, på grund af svage valutakurser. Det betyder også, at væksten primært kommer fra tyske turister, hvilket stemmer overens med den generelle tendens i turismeerhvervet; tyskerne er virkelig glade for at tilbringe deres ferie i Danmark," fortæller Lars Bertolt Winther og tilføjer:

”Feriehusbookingerne er naturligvis kun én indikation på hvordan ferien ser ud, men på de store linjer ser vi historisk en tæt sammenhæng mellem udvikling i feriehusovernatninger og hotelovernatninger. Bookingtallene kan derfor være et prej om en bredere rejselyst."

Efter påskeferien har vi taget pulsen hos forskellige af DI’s medlemmer og fået deres perspektiv på hvordan ferien er forløbet, samt hvilke tendenser, der har formet påsken i år.

 

Københavns Lufthavne A/S

Peter Krogsgaard, der er Chief Commercial Officer hos Københavns Lufthavne A/S, bekræfter tendensen:

"Vi kan virkelig mærke, at der er mange, der gerne vil ud at rejse – både ind- og udrejsende. Foråret med helligdage og påskeferie er ingen undtagelse. Alene i påskeugerne har vi haft flere end 1,5 millioner rejsende gennem Københavns Lufthavn – det er 8 pct.  flere end sidste år. Det er både danskere og sydsvenskere, der flyver ud af København for at komme til sol og varme. De rejser både til Sydeuropa men også til Asien; Thailand, Vietnam m.v.. Samtidig oplever vi også endnu flere turister fra hele verden, der vælger at besøge København og Danmark.”

Vi kan virkelig mærke, at der er mange, der gerne vil ud at rejse – både ind- og udrejsende. Peter Krogsgaard, Chief Commercial Officer, Københavns Lufthavne A/S
Foto: Københavns Lufthavne A/S

Skallerup Seaside Resort

Jørgen Høll, CEO hos Skallerup Seaside Resort fortæller:

”Påsken 2024 har som tidligere år været en periode, hvor mange af vores familier holder fast i deres traditioner omkring ophold i Skallerup hen over påskeferien. Vi har derfor i relativ lang tid haft fuldt booket over påsken. Vi glædes da også over, at der er en del nye gæster, som har fundet vej til Skallerup Seaside Resort. De er måske vores kommende stamgæster. Det vores oplevelse, at vores danske gæster nu har fundet plads til et lidt større feriebudget end de havde i 2023. Det ses ved at de blandt andet besøger en masse af de andre spændende attraktioner, vi har i området.”

”Den største udfordring vi har, er vejret, men i år har det været med os og gæsterne. Skallerup Seaside Resort byder altid på et aktivitetsprogram, hvor der noget for alle, så også generationsopholdene kan få en masse kvalitetstid sammen i Skallerup. Det kan være i naturen, til bolsjekogning, i badelandet eller nogle af de mange andre tilbud.”

Det vores oplevelse, at vores danske gæster nu har fundet plads til et lidt større feriebudget end de havde i 2023. Det ses ved at de blandt andet besøger en masse af de andre spændende attraktioner, vi har i området. Jørgen Høll, CEO, Skallerup Seaside Resort
Foto: Skallerup Seaside Resort

Stromma Danmark A/S

Mads V. Olesen, der er CEO hos STROMMA Danmark A/S udtaler:

"Vejret påvirker vores forretning rigtig meget. Påskeferien har været præget af lidt varieret vejr. På de solrige dage har vi haft mulighed for også at sejle med de åbne både og ikke udelukkende de overdækkede og opvarmede både. Disse dage har været særligt travle, mens de koldere og regnfulde dage har været mere stille. På vores busser har vi også haft en masse glade gæster med ombord. Samlet set er vi glade og tilfredse med antallet af gæster - især i betragtning af den meget tidlige påske i år. Samlet set er vi glade og tilfredse med antallet af gæster - især i betragtning af den meget tidlige påske i år. Den store interesse for vores ture bekræfter, at forpremieren på sommeren er godkendt hos os."

Samlet set er vi glade og tilfredse med antallet af gæster - især i betragtning af den meget tidlige påske i år. Den store interesse for vores ture bekræfter, at forpremieren på sommeren er godkendt hos os. Mads V. Olesen, CEO, STROMMA Danmark A/S
Foto: Stromma Danmark A/S

Bornholms Middelaldercenter

Bornholms Middelaldercenters direktør Jane Lindedam udtaler: 

"Vi havde besluttet at lave en lidt anderledes 'blød' åbning til påsken i år, da påsken lå så frygtelig tidlig, og vi er et stort - primær udendørs - sted. Vi havde valgt at lukke af for en del af middelalderpladsen. På den måde kunne vi samle aktiviteterne omkring middelalderhusene, tænde op i bålstederne og give gæsterne en vejrsikret oplevelse med tinstøbning i smedjen, støbe lys og amuletter i voks etc. Og det var de lidt over 700 gæster meget begejstrede for. Sidste år var der 850 gæster, så besøgstallet i år er rimeligt.  De frivillige middelalderfolk mødte op i stor stil og der var indvielse af en ny kamparena for ridderne i Sankt Laurentius Fraternum og gang i både buebyggeri, smedje og fællesspisning. Det er fantastisk med opbakning fra de frivillige. Det giver så meget liv til vores middelalderunivers."

Det er fantastisk med opbakning fra de frivillige.  Det giver så meget liv til vores middelalderunivers. Jane Lindedam, Direktør, Bornholms Middelaldercenter
Foto: Bornholms Middelaldercenter

ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation

Museumsdirektør Magnus Restofte fra ENIGMA deler:

"Påskeugen blev den næstbedst besøgte uge nogensinde på vores museum. Den er kun overgået af vinterferien i uge 7 i år. I forhold til påsken sidste år, så har vi oplevet en stigning på ca. 50 pct. i antal besøgende. Årsagen er, forhåbentlig, at vi har lavet flere familieaktiviteter helt generelt og skuret op for markedsføringen af museet. Vi oplever en voldsom interesse for vores værksteder, hvor børn og voksne kan lege opfindere og få nye idéer, der måske kan gøre kommunikationen endnu bedre i fremtiden. Vores yderst aktuelle udstilling om ’Kommunikation i Krise’ samt særudstillingen om kunstig intelligens ’Hej Menneske – Stoler du på mig’, er meget populære for unge og voksne. Her ser vi både fremtiden og datiden bliver debatteret på livet løs."

Påskeugen blev den næstbedst besøgte uge nogensinde på vores museum. Den er kun overgået af vinterferien i uge 7 i år. Magnus Restofte, Museumsdirektør, ENIGMA
Foto: Enigma

Jesperhus Feriepark

Thomas Buch Tøstesen, Administrerende Direktør hos Jesperhus, fortæller:

"I år har vores påske været en klar succes med en imponerende 5% stigning sammenlignet med sidste år. Vores daglige bestræbelser på at underholde børn og deres familier både online og på vores fysiske sted på Mors har givet gode resultater. Vi har oplevet en mærkbar stigning i efterspørgslen på vores underholdningsunivers og aktiviteter. Den strategiske integration af vores digitale og fysiske tilbud har utvivlsomt bidraget til denne positive udvikling over de seneste år.”

I år har vores påske været en klar succes med en imponerende 5% stigning sammenlignet med sidste år. Thomas Buch Tøstesen, Adm. Direktør, Jesperhus
Foto: Jesperhus

Relateret indhold