04.10.23 Turisme, Kultur & Oplevelser Blog

Den oversete erhvervsturisme er en guldgrube

Erhvervs- og mødeturismen er en driver for vækst og jobskabelse over hele landet. Alligevel mangler området både investeringer og politisk fokus. Det er et dårligt udgangspunkt i et marked, hvor den internationale konkurrence er gået fra moderat til aggressiv.

Dette debatindlæg er også bragt i Turistmonitor

I 2019 skabte det danske turismeerhverv en omsætning på 84,2 mia. kroner og 168.700 fuldtidsstillinger. Heraf kom de 35 mia. kroner og 73.000 job alene fra erhvervs- og mødeturismen.

Tallene taler for sig selv.

Når erhvervet står så centralt i det danske turismelandskab, skyldes det blandt andet, at området er uafhængigt af sæsoner og ferieperioder. Modsat den klassiske turisme kan erhvervs- og mødeturismen derfor fastholde aktiviteter, omsætning og job langt ud i værdikæden hele året rundt.

Derudover har den gennemsnitlige udenlandske erhvervsturist et døgnforbrug, der er to til fire gange højere end den almindelige tilrejsende kyst- og naturturist. Det giver altså ualmindeligt god mening at fokusere på og investere i erhvervs- og mødeturismen, da her er udsigt til et solidt afkast.

Den nationale strategi er blottet for tiltag

Alligevel er det som om, at erhvervs- og mødeturismen er faldet uden for det politiske kikkertsigte. Den nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme - der blandt andet skal øge Danmarks attraktivitet som erhvervs- og mødedestination – er for eksempel blottet for tiltag, der kan booste erhvervs- og mødeturismens udvikling og konkurrenceevne.

Det er paradoksalt, for når nu erhvervs- og mødeturismen er det turismeområde, der med afstand genererer størst værdi, ville det så ikke være oplagt at investere netop her? Jo, naturligvis.

Men det kræver politisk beslutsomhed og handling.

Og situationen er alvorlig. Tal fra 2022 viser, at de danske mødeturister er på vej tilbage. Men antallet af udenlandske mødegæster er stadig 16 % under niveauet fra 2019. Det er katastrofalt. For færre mødeturister betyder færre møder. Færre møder betyder intensiveret international konkurrence. Derfor skal der handles.

Den internationale budproces er blevet ’money game’

Dansk erhvervs- og mødeturisme er i direkte konkurrence med storbyer som Berlin, Wien, Dublin, Madrid og Barcelona. Og selvom vi hurtigt kan blive enige om, at Danmark er en toptunet mødedestination med faciliteter, infrastruktur, service og professionalisme i verdensklasse, kommer erhvervs- og mødeturismen ikke af sig selv.

Først og fremmest skal vi sikre, at flere internationale møder, konferencer og kongresser kommer til landet. Det kræver en gedigen markedsføring samt rammer og vilkår, der gør det muligt at konkurrere.

Her er der heldigvis masser af muligheder for at sætte ind fra politisk side for at understøtte erhvervs- og mødeturismen.

Eksempelvis kan offentlige investeringer i internationale møder og kongresser styrke de danske mødedestinationer i konkurrencen mod de andre storbyer. En indfasning af et fuldt fradrag på restaurationsmoms vil også styrke erhvervets konkurrenceevne, der i forvejen er presset af det høje prisniveau i Danmark.

Derudover vil et politisk krav om bæredygtighed i den offentlige sektors indkøb af møder stimulere udviklingen af erhvervet i et marked, hvor den grønne profil er lig med konkurrenceevne.

Potentialet i den danske erhvervs- og mødeturisme er enormt. Men hvis erhvervet skal konkurrere i et intensivt internationalt marked, er der behov for at øge det politiske fokus og investeringerne omgående.

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold