12.09.23 Turisme, Kultur & Oplevelser Blog

København er hele Danmarks hoveddør

Turismen i København er en krumtap i den danske vækst og beskæftigelse. Hovedstaden har potentiale til meget mere, men den internationale konkurrencesituation er blevet voldsomt intensiveret. Derfor skal markedsføringen og udviklingen af København som en internationalt attraktivt turistdestination ikke begrænses, men naturligvis fortsætte med uformindsket styrke.

Vi skal være stolte af vores hovedstad. København er hele Danmarks hoveddør, og flere millioner gæster prioriterer årligt et besøg i vores attraktive hovedstad. Simpelthen fordi vi har en smuk, velfungerende, tryg, international metropol, der byder på kvalitet på alle parametre.

Om det er gastronomi, attraktioner, infrastruktur, kultur, arkitektur eller historie, så er København leveringsdygtig på et højt internationalt plan. Det skal vi være stolte af og aldrig tage for givet.

De internationale gæster bringer historien om Danmark vidt omkring i verden, og i 2019 stod hovedstaden for 38% af den samlede danske turismeomsætning. Det genererede en samlet omsætning på 53 mia. kroner, hvoraf 19,6 mia. kroner via det danske skattesystem havnede direkte i statskassen.

I 2019 skabte hovedstadens turismeerhverv ca. 62.000 fuldtidsarbejdspladser, hvoraf mange stillinger var besat af ufaglærte og medarbejdere med anden etnisk oprindelse end dansk.

Aktiviteterne i hovedstadsturismen skaber dog ikke alene beskæftigelse i egne rækker. Det høje antal turister skaber nemlig forretningsmuligheder og omsætning langt ud i værdikæden. Eksempelvis sætter erhvervs- og mødeturismen positive spor på relaterede brancher inden for transport og logistik, hotel og restauration, catering, AV, sceneteknik, detail og service. Og meget mere.

Manglen på hotelkapacitet har i en årrække været en akilleshæl i udviklingen af hovedstadens turisme. Der har simpelthen ikke været hotelværelser nok til at rumme det antal gæster, byen potentielt kan tiltrække og imødekomme efterspørgslen. Men det er der blevet ændret på.

I de seneste år har private investorer postet massive summer i at udvikle og øge den københavnske hotelkapacitet. Faktisk vil antallet af nyopførte og vedtagne hotelbyggerier i 2025 svare til den samlede hotelkapacitet i Odense, Aalborg og 2 x Århus tilsammen. Nu skal vi så gøre vores allerypperste for at fylde hotellerne og øge væksten og beskæftigelsen. Potentialet er stort, men det kræver opbakning at indfri det.

Turismen er en relativt arbejdskraftintensiv branche, hvilket på kort formel betyder, at aktivitetsniveauet inden for erhvervet bliver afspejlet proportionelt i antallet af arbejdspladser.

I 2019 havde de københavnske hoteller en belægningsgrad på 75%. I 2022 var den faldet til 64%. Hvis det lykkes at få belægningsgraden på de københavnske hoteller tilbage på 2019-niveau, kan turismen i  hovedstaden ifølge beregninger fra HBS Economics øge den strukturelle beskæftigelse med op til 4.700 fuldtidsstillinger i 2025.

Det vil imidlertid kræve, at der kommer endnu flere turister til København, og det vil som minimum kræve en fortsat opbakning til den professionelle markedsføring og udvikling af vores smukke hovedstad. Gevinsterne er mange, og det bør have den højeste politiske prioritet.

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold