09.02.24 Turisme, Kultur & Oplevelser Blog

Vi skal holde turismen på vækstsporet

Som tiltrædende chef for Turisme, Kultur og Oplevelser i Dansk Industri har jeg næsten brug for at knibe mig i armen; et af landets mest spændende jobs, omgivet af passionerede og dygtige aktører i hele landet og med masser af positive takter, både markedsmæssigt og politisk. Men der er naturligvis opmærksomhedspunkter, som vi skal arbejde målrettet med at sikre, falder ud til sektorens bedste.

Der er masser af grund til optimisme, når man som turisme- og oplevelsesaktør forsigtigt kigger ind i fremtiden. Vores egen dugfriske prognose  viser, at der i 2024 er udsigt til forsigtig vækst på de fleste af vores nærmarkeder (med undtagelse af Norge og Sverige som fortsat er presset af en svag valutakurs), at der ligeledes er udsigt til en mindre fremgang på det danske marked, og at vi ser en stigende global rejselyst, der betyder, at den globale turisme allerede nu er på et niveau svarende til 90% af niveauet fra før Corona. 

Nye tal fra VisitDenmark viser en stor opbakning til turismen blandt danskere og en bred erkendelse af turismens økonomiske betydning for lokalsamfund. Vi ser en historisk høj opbakning til og prioritering af turismen og kulturen rent politisk, med en turismereserve på 100 mio. kr., en ekstrabevilling på 40 mio. kr. til kyst- og naturturismen, eventpulje, længe ventet museumsreform, ambitioner om en samlet kulturpolitik og mange andre gode takter - alle initiativer, som vi i Dansk Industri følger tæt og med stor interesse. Og rundt omkring i sektoren spirer det som aldrig før med innovative samarbejder, ambitiøse data-projekter og en generel virkelyst og professionalisme, der er med til at vise omverdenen, at turisme, kultur og oplevelser skal og bør tages alvorligt. 

Men der er selvfølgelig også opmærksomhedspunkter, som vi skal håndtere i den kommende tid. Når der for eksempel er raslen med sablen fra dele af det københavnske politiske liv om begrænsninger af nattelivet eller indførsel af turismeskat, så bunder det i en misforstået opfattelse af, at turismen og oplevelsesindustrien er en belastning   frem for et aktiv. Erhvervet bidrager med både arbejdspladser, skatteindtjening, byliv og åndelig føde, der gør det muligt at deltage  i fællesskaber, at opdage nye sider af os selv, hinanden og den verden, vi omgives af. Det er et tegn på, at selvom fortællingen om erhvervets betydning generelt står stærkt, så er der stadig grund til at dyrke og styrke turismens fortælling med gode historier, data og fakta.

Det er klart at udviklingen af turismeerhvervet fortsat skal ske i balance med lokalsamfundet.

I dag er det heldigvis et fåtal, der vurderer, at turismen påvirker deres lokalområde negativt. Det er et tydeligt tegn på, at den omtalte balance rammes over en bred kam. Med en ambition om at turismen særligt skal øges udenfor højsæsonen, fastholder erhvervet sit fokus på at dansk turisme skal respektere, understøtte og udvikle de danske bysamfund, kyster og naturområder. Her får jeg lyst til at nævne erhvervets meget håndgribelige bidrag til jobskabelse - både direkte i sektoren og i resten af værdikæden - ikke mindst også med jobs til ufaglærte, unge og borgere på kanten af arbejdsmarkedet.

Vi skal selvfølgelig også støtte om realiseringen af den nationale strategi for bæredygtig turisme, så Danmark kan fastholde sin markedsledende position i Norden indenfor turismen. Dansk turisme står stærkt på miljø- og klimamæssig bæredygtighed, og endnu stærkere på social bæredygtighed.

Det er godt for samfundet og kloden, men det er også i stigende grad en faktor i forbrugernes valg af destination, så bæredygtighed er også lig med konkurrenceevne og god forretning. Heldigvis  understøtter den nationale turismestrategi arbejdet med bæredygtighed, men den sætter også retningen for flere helt centrale område, der sammen og hver for sig bidrager til udviklingen af dansk turisme.

Det er for eksempel helt afgørende, at erhvervet trods den kommende sanering, som minimum kan fastholde niveauet for erhvervsstøttemidler til markedsføring, destinationsudvikling, innovation og investeringer, hvis den nationale strategi skal blive til virkelighed.

Alt i alt er der masser at glæde sig over på vegne af turisme- og kultursektoren. Og heldigvis er stemmerne, der taler sektoren op, langt stærkere end dem, der taler turismen ned eller mangler forståelse for de meget klare positive samfundseffekter, erhvervet skaber.

Men der er også opmærksomhedspunkter og konkrete, forestående politiske projekter, vi skal holde os tæt på, hvis vi skal sikre rammerne turismens videre udvikling. Det kræver blandt andet, at vi får udbredt den politiske forståelse for erhvervets centrale samfundsbidrag og at det kræver investeringer, hvis erhvervet også i fremtiden skal skabe værdi for borgere, erhvervsliv og samfund. 

Jeg glæder mig til samarbejde og dialog - og til at smøge ærmerne op og komme i gang med arbejdet!

Bedste hilsner

Lars Bertolt Winther

Lars Bertolt Winther

Lars Bertolt Winther

Chef for DI Turisme, Kultur & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3794
  • Mobil +45 5218 5925
  • E-mail labw@di.dk

Relateret indhold