Fotokredit: FreePik.com

23.11.23 DI Bilbranchen Nyheder

Autotaks Nyt: Lakeringsskader får nye starttider

Når landets skadesværksteder logger på Autotaks (Forsi.dk) i starten af det nye år vil lakeringsskader skulle opgøres på en anderledes måde end i dag.

Forsikring & Pension (F&P) introducerer fra årsskiftet en ny fane i Autotaks (Qapter), der bl.a. indeholder detaljerede starttider fra AZT, som bruges i Autotaks. Det er især på 3- og 4-lagslakering, hvor skadesværkstederne skal være ekstra opmærksom på, at farvetilpasning og farveblanding er indsat korrekt.

Den nye fane vil hedde ”AZT Forberedelse”, hvor brugerne får mulighed for at læse og tilpasse de detaljerede starttider fra AZT i forhold til det lakeringsarbejde, der skal beregnes i den konkrete skade.

F&P understreger, at alle starttider og startmaterialer på 1- og 2-lagslakeringer forbliver uændret i den nye håndtering.

Ved 3- og 4-lagslakeringer skal brugeren dog være opmærksom på selv at vælge ”Farvetilpasning” og ”Farveblanding” i den nye fane ”AZT Forberedelse” for at opnå den samme starttid som i nuværende løsning. Dette gennemgås i videoen nedenfor.

Fra onsdag den 3. januar 2024 vil den officielle ”AZT-lakberegning – Systembeskrivelse” fra AZT være den systembeskrivelse, som vil være gældende i Autotaks. Denne vil derfor erstatte tidligere enkeltstående detailvejledninger på hjemmesiden Autotaks.dk (herunder AT-lakbeskrivelsen).

F&P: Forbered dig på ændringerne allerede nu
I forbindelse med lanceringen har F&P udviklet følgende, som både kan findes på Autotaks.dk og på Bilbranchens Autotaks-sider:

  • ”AZT-lakering i Autotaks”, der skal betragtes som en opsummering/resumé af den officielle systembeskrivelse, der forklarer, hvordan man anvender AZT-laksystemet i Autotaks.
  • En video, som viser og forklarer den nye fane ”AZT Forberedelse” i Qapter. Se videoen her.
  • En interaktiv fremvisning af ændringerne, hvor du kan se og høre om forskellen og selv prøve at arbejde med det. Se og prøv fremvisningen her.
  • Se også AZT-information: Leveringstilstand af plastdele - klik her

AZT-systembeskrivelsen

Læs mere her

AZT-lakering i Autotaks (pixi)

Læs mere her

DI Bilbranchen: Det skal du være særligt opmærksom på
DI Bilbranchen opfordrer alle skadesværksteder til at læse den korte vejledning ”AZT-lakering i Autotaks” igennem, og især gennemgå alle punkter i huskelisten på sidste side af vejledningen. Huskelisten er punkter, som kan være en god idé at lave faste aftaler om mellem skadesværksted og lakerer samt skadesværksted og forsikringsselskab.

Desuden er det vigtigt, at alle skadesværksteder har særligt fokus på værdierne i den nye fane, ”AZT Forberedelse”, der kan være afgørende for, om din forretning på lakskaderne hænger sammen økonomisk.

Til ændringerne siger chefkonsulent i DI Bilbranchen, Kenneth L. Hjorth-Hansen, der er ansvarlig for skadesområdet:

”Efter at have arbejdet med systembeskrivelsen i mere end tre år, er det helt tydeligt, at hvis værkstedet i forvejen er lidt udfordret på alle detaljer omkring lakeringsopgaven, så bliver det bestemt ikke mindre kompliceret med den nye systembeskrivelse. Derfor er det afgørende, at værkstederne giver sig tid til at sætte sig godt ind i især den kortere vejledning, som F&P har lanceret.”

”Undervejs har vi sendt rigtig mange afklarende spørgsmål til Forsikring & Pension, og vi synes at vores medlemmer fortjener at få samme information som os. Derfor har vi samlet en række spørgsmål og svar, som forhåbentlig kan klæde værkstederne lidt bedre på med de nye ændringer,”
afslutter Kenneth L. Hjorth-Hansen.

På Q&A-linket nedenfor finder du de afklarende spørgsmål og svar på fortolkningen af AZT-laktidsværk i Autotaks.

Bilbranchen afholder i januar måned Autotaks-kurser for vores medlemmer, hvor ændringerne med AZT-/lak-starttiderne bl.a. gennemgås. Er du medlem af DI Bilbranchen og vil du allerede nu på ventelisten til et kursus nær dig, kan du skrive dig op her.

Q&A om AZT-tiderne

Læs mere her

Hvorfor lanceres ændringerne?

I 2019 fik F&P besked af AZT om, at AZT-systembeskrivelsen og brugen heraf i skadesopgørelsessystemer skal være ens på tværs af alle lande, der bruger AZT-laktidsværket. Dette betød ifølge F&P, at de særlige indstillinger/fortolkninger, vi har haft i Danmark, ikke længere kunne være gældende.

Derfor inviterede F&P til møde med brancheorganisationerne, som siden har mødtes med F&P og forsikringsselskaberne om, hvordan AZT’s systembeskrivelse skal forstås i Autotaks-kontekst.

DI Bilbranchen har været i direkte dialog med AZT, der har kunnet bekræfte, at de ikke har ønsket, at der var særlige danske indstillinger i lakdelen af Autotaks. Med dette udgangspunkt har DI Bilbranchen deltaget i samtlige AZT-møder med F&P for at skubbe ændringerne i den, for værkstederne, rigtige retning.

Vi har bl.a. i samarbejde med F&P haft besøg af repræsentanter fra både Audatex (udviklerne af Autotaks) og AZT for at få forklaret uvisheder i AZT-systembeskrivelsen i Autotaks. Desuden er DI Bilbranchen ophavsmand til huskelisten, som F&P har inkluderet på bagsiden af vejledningen (AZT-lakering i Autotaks), hvor værkstederne kan se, hvad de skal have særlig opmærksomhed på, når ændringerne træder i kraft.

Ændringerne er ikke en sparerunde
F&P og forsikringsselskaberne har løbende forsikret bilbrancheorganisationerne om, at ændringerne i Autotaks ikke er en sparerunde, og derfor forventer DI Bilbranchen også, at rammerne for indtjeningen for både værksteder og lakerere bibeholdes på samme niveau efter ændringerne træder i kraft.

DI Bilbranchen vil derfor følge lakskaderne tæt de første måneder af 2024.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold