10.03.21 TMI Nyheder

Mere end hver tiende dansker har købt replika af danske designikoner

En ny undersøgelse viser, at en stor del af danske forbrugere enten har købt eller forventer at købe replika af dansk design. Men køb af kopivarer er ikke uden konsekvenser.

”Det er jo billigere.” Det er den primære begrundelse for danskernes køb af replikaversioner af kendte danske designklassikere.

En ny undersøgelse, foretaget af YouGov for RettighedsAlliancen, viser, at mere end hver tiende af de adspurgte danskere har købt replika af bl.a. Arne Jacobsen, Poul Henningsen og Kay Bojesen, som topper listen over mest købte kopier. Hele 11 procent af de adspurgte danskere har købt replikadesign inden for de seneste fem år, mens 19 procent forventer at gøre det inden for de næste to år.
Køb af kopivarer er forbundet med en lang række risici, fx at produktet ikke har de fornødne sikkerheds- og miljøgodkendelser, og at man potentielt støtter organiseret kriminalitet.
At investere i et stykke originalt design, handler altså om meget mere end økonomi, forklarer RettighedsAlliancens direktør, Maria Fredenslund:

”Det er også et spørgsmål om tilvalg af etik, sikkerhed, bæredygtighed og tradition. Kopimøbler er ikke produceret efter samme standarter som originalerne og kan være decideret farlige at have stående i hjemmet, ligesom de oftest ikke produceres under ordentlige vilkår.”

Den voksende industri for kopivarer er med til at presse designbranchen både økonomisk, men også andre punkter:
”Vi har igennem årtier udviklet og værnet om den kvalitet, æstetik og funktionalitet, der er i vores lamper. De er mere end et produkt – de er en del af en historie og vores fælles danske kulturarv. Når man køber kopier af vores lamper, rammer det flere generationers arbejde, og det udfordrer den fortsatte bevaring og udvikling af håndværket,” forklarer Kristoffer Mejborn, General Counsel ved Louis Poulsen.

Bedre oplysning om konsekvenser
Salg over internettet har i høj grad øget behovet for bedre beskyttelse af ophavsrettigheder på designområdet. I november 2020 blev der – med bl.a. DI som partner – nedsat et nyt, partsuafhængigt designnævn, der skal gøre det nemmere at sikre designrettigheder i Danmark og håndtere krænkelser.

Ifølge de adspurgte forbrugere køber de oftest deres replika design på DBA, Facebook og fysiske loppemarkeder. Dermed bryder de loven, da det er ulovligt at videresælge kopierne, når man først har erhvervet sig dem. Der er altså et tydeligt behov for at få udbredt viden om risici og konsekvenser ved køb og videresalg af kopivarer.

Sidste år udgav RettighedsAlliancen flyeren ”Hvorfor originaler?”, i samarbejde med designbranchen, netop for at oplyse forbrugerne om hvilke valg, der hører med til at vælge originalt design.

Undersøgelsen er finansieret af midler fra Træfonden og Træets Uddannelses- og Udviklingsfond.

Relateret