06.12.23 TMI Nyheder

Ny analyse: Fakta om onlinesalg 2023

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at en øget andel af omsætningen nu kommer via online salgskanaler, der når nye højder og stiger med fem procent point, som er den største stigning i fem år. Der er også vækst at finde i andelen af virksomheder med online salgskanaler, der stiger med et procent point fra 36% i 2022 til 37% i 2023

Det er en analyse, der med udgangspunkt i ovennævnte tal fra Danmarks Statistik giver indblik i:

  • Hvilke online salgskanaler er mest udbredte blandt danske virksomheder?
    • 28% af de danske virksomheder har webshopsalg
    • Men EDI trækker mere omsætning. Blandt andet fordi EDI især anvendes af de store virksomheder

  • Hvilke brancher har især succes med online salgskanaler?
    74% af detailbranchen har onlinesalg. Et løft på fire procentpoint siden sidste år. Men de taber 2PP i omsætning.

  • Har nogle brancher mere digitalt salg end andre?
    Detail fører i andel af virksomheder med onlinesalg (74%) Engros i højeste omsætning via onlinesalg (38%) Industrien (produktionsvirksomheder) har den højeste stigning med hele ni procentpoint i øget omsætning via onlinesalg fra 23% til 32%.
  • Hvor stor en procentdel af danske virksomheders omsætning der kommer gennem online salgskanaler?
    29% - det er en stigning på fem procentpoint siden sidste år. Især trukket af Industrien (produktion) der løfter deres andel med ni PP.

  • Hvor stor en andel af danske virksomheder har onlinesalg?
    37% har onlinesalgskanaler, det er et procentpoint mere end sidste år

    Jo større en virksomhed er, jo mere sandsynligt er det, at den har onlinesalg. Dog er væksten i denne periode at finde blandt virksomheder med 10-99 ansatte, som der også er flere virksomheder af.

Læs mere

Büsra Kesenel

Büsra Kesenel

Konsulent

  • Direkte +45 3377 4527
  • Mobil +45 5213 2390
  • E-mail buke@di.dk

Relateret indhold