13.12.21 DI Digital Nyheder

BeCause: Platformen der hjælper SMV’er med deres bæredygtighedsbrand

DI Digital sætter i denne uge spot på den danske startup BeCause. Vi har snakket med Frederik Rubens Steensgaard, som har været med til at stifte BeCause-platformen, for at hjælpe virksomheder med at bestyre og opbygge deres bæredygtighedsbrand langt smartere end hidtil muligt.

Hvem er BeCause?

BeCause er en dansk startup, som har kastet sig over missionen at gøre bæredygtighed så overkommeligt og attraktivt for især små og mellemstore virksomheder at bestyre, at det bliver betragtet ”hverdag” i markedet.

Til det formål har BeCause udviklet en digital platform, som giver de ledere og eksterne partnere, der er involveret i en virksomheds bæredygtighedspraksis, et enkelt sted online, hvor de nu kan samarbejde om at samle al relevant bæredygtighedsdata, optimere dets ydeevne gennem analyser, partnerskaber og validering, og herefter automatisk fremvise hvilken som helst del af virksomhedens "bæredygtigheds-CV", uanset, hvor og hvordan interessenter har brug for det.

I dag er denne koordinering og kommunikation nemlig en svær og ineffektiv øvelse. Samling af data er svært, fordi de er spredt blandt så mange aktører og systemer. Optimering er svært, fordi der mangler intern viden om, hvordan man bedst identificerer og forbedrer sine bæredygtighedsudfordringer. Og fremvisning er faktisk det sværeste på grund af både kompleksiteten af rapporteringsformater, komplikationen ved at streame data på tværs af alle kanaler og den lammende bekymring for ”greenwashing” bagslag.

Hvad optager jer netop nu?

Lige nu har vi fokus på at imødekomme efterspørgslen efter vores næste produktgeneration og på at accelerere denne videreudvikling gennem ekstern finansiering. Dette behov stammer fra nye reguleringer – i form af bl.a. EU’s SFDR, CSRD og Taksonomi samt opdatering af Danmarks Årsregnskabsloven – som stiller skærpende krav til, hvem og hvad der skal rapporteres omkring bæredygtighed, mens andre internationale standarder, såsom UN Global Compact og GRI, begynder at stille nye digitale krav til, hvordan der skal rapporteres.

Dette er netop, hvad vores platforms arkitektur er designet til løbende at håndtere og tilpasse sig til på vegne af virksomhederne, så de undgår hovedpinen. Så dette optager os primært for tiden.

Hvad ser I som jeres største mulighed og største udfordring i de kommende år?

Den største både mulighed og udfordring bliver at gøre det muligt at integrere bæredygtighed helt centralt i virksomheders vigør således, at alle kan og tør gøre bæredygtighed til ”hverdag”.

I de kommende år kommer det kun til at blive mere kompliceret og komplekst at bestyre sin virksomheds bæredygtighed. For forventningerne og kravene stiger i sådan en grad, at ens konkurrenceevne på markedet og overholdelse af regulering afhænger af ens evne til succesfuldt at koordinere og kommunikere, hvor bæredygtigt ens brand er. Og det rammer ledere i stort set alle afdelinger og erhvervssektorer. Vendt på hovedet: Hvis man får modnet denne evne allerede nu, så forvandler denne store udfordring sig til gengæld til en stor mulighed for at stå ud fra mængden og sikre sig eksistensgrundlaget i fremtiden. Dette lover BeCause at bistå med.

Lars Rasmussen

Lars Rasmussen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3079
  • Mobil +45 4016 9454
  • E-mail lara@di.dk

Relateret indhold