Jan Weber, Co-founder & CEO, Martin Lindboe, Co-founder & CTO, og Henriette Kistrup, Co-founder & COO hos Cirqle.

04.03.22 DI Digital Nyheder

Cirqle

Månedens medlem i marts 2022 er Cirqle!

Vi har spurgt Jan Weber, Founder og CEO hos Cirqle, om, hvad der optager dem, og hvilke udfordringer de står overfor.

Hvem er Cirqle?

Cirqle har skabt et cirkulært system, som muliggør emballagegenbrug til mad- og drikkevare- hjemmeleveringer. Vi udskifter engangsemballage med genbrugsemballage for at sænke miljøbelastningen forbundet med bl.a. måltidskasser og e-dagligvarer, som er markeder i hastig vækst.

Vores isolerede genbrugskasse er lavet til genbrug og er optimeret til hele markedet. Den kan levere kølede fødevarer til forbrugere mindst 150 gange, og når den ikke er funktionsdygtig længere, kan materialet bruges til at lave nye kasser. Det skaber et fuldt cirkulært system med et meget lavt niveau af affald.

Kassen er intelligent og er forbundet med vores digitale platform, hvor kunder og forbrugere kan tilgå diverse digitale services. Det skaber merværdi og bidrager til, at genbrug af emballagen er endnu mere attraktivt. Igennem platformen kan kunderne få overblik over deres genbrugsaktivitet, miljødata og andre analytiske punkter. Forbrugerne kan interagere med kassen ved at scanne dens QR kode, hvor de kan tilgå miljøbesparelsesdata, se digitale menuer, tilbud mm. Forbruger-platformen fungerer som et interaktionspunkt for vores kunder mod deres forbrugere, og de kan f.eks. bruge den til at målrette tilbud.

Hvad optager jer netop nu?

Vi har i slutningen af 2021 modtaget vores første runde investering, og vi er nu i fuld gang med at udvikle vores produkt og service. Vi lancerer i 2022 en ny version af den isolerede genbrugskasse, som er optimeret til hele markedet.

Vi bruger nu vores tid på at udvikle vores nye og forbedrede genbrugskasse til hjemmelevering af måltidskasser og dagligvarer. Der er mange overvejelser, som indgår i udviklingen af kassen, og vi bruger lige nu tid på at sikre, at den endelige version er helt gennemtænkt. Det er vigtigt, at kassen er designet til genbrug for at sikre, at den holder så længe som muligt, da det i sidste ende har en effekt på dens miljøpåvirkning. Vi arbejder på en kasse, hvor vask, logistik og kundeoplevelse altsammen er tænkt ind.

En anden vigtig ting, som optager os netop nu, er den digitale platform, som supplerer kassen. Vores tech afdeling er i fuld gang med udviklingen, og vi har løbende nye features på platformen. Vi skal sikre, at vi skaber en platform, som kan bidrage til at motivere forbrugerne til at genbruge og få genbrug udbredt i samfundet. I Cirqle er den teknologiske tilgang til genbrug central, og vi skal sikre, at teknologien bidrager til den mission, vi har hos Cirqle.

Hvad ser I som jeres største mulighed de kommende år?

Vi oplever en stor interesse fra markedet, som i stigende grad efterspørger bæredygtige løsninger, og det giver os en mulighed for at få vores produkt ud i markedet. Den store fokus, der er på bæredygtighed fra forbrugere på tværs af brancher, er vigtig for os, da virksomhederne i industrierne er motiveret til at tilbyde de grønne løsninger til deres forbrugere.

Den primære, store mulighed for Cirqle i de kommende år er med afsæt i teknologi. Vores tilgang til genbrug er drevet af teknologi og i takt med, at forbrugere bliver mere teknologidrevne, vil mulighederne vokse. Smart emballage og “Internet of Things” vinder frem i mange industrier, og vi skal ride på den bølge. Vi ser en mulighed i at gøre emballage til noget helt nyt, som kan mere end bare at passe på produktet, det indeholder. Emballagen skal kunne skabe en bedre kundeoplevelse, og vi mener, at det kan gøres gennem genbrug og den tilhørende teknologi. Der er mange muligheder i teknologi, og vi skal løbende udforske de muligheder, som det bringer.

Hvad ser I som jeres største udfordring det kommende år?

En af de primære udfordringer, vi forudser, er at skabe de nødvendige forbruger- adfærdsændringer, som skal til for at udbrede genbrug hos forbrugere. Når emballage genbruges, er der helt nye forbrugsmønstre i spil, og det kan godt tage tid at bygge op. Nye vaner skal tilegnes, såsom at kassen skal opbevares til næste levering, eller at kassen skal retur til os. Det gør, at genbrug hurtigt kan blive mere besværligt for forbrugerne, og det er derfor vores største opgave at sikre, at det ikke bliver det. Specielt udfordringen med at få kasserne retur er noget, vi skal fokusere på løbende. Det er nemlig vigtigt, at kasserne kommer retur til os, så de kan bruges så mange gange som muligt og derved spare mest muligt affald og Co2. Vi skal derfor skabe et system, som inddrager og motiverer forbrugerne til genbrug via vores teknologiske univers.

Vi ser det generelt som en større opgave for os at uddanne markedet i, hvilke løsninger der er de bæredygtige. Vi ved, at genbrug er bedre end genanvendelse, når det gælder miljøet, men der er stor fokus på genanvendelse i samfundet. Det er vigtigt, at vi får forklaret forbrugerne de store gevinster, der er ved genbrug, da mange ikke er opmærksomme på det.

Emma Juul Hansen
Skrevet af:

Emma Juul Hansen

Relateret indhold