De to stiftere af Aegir Insights, Scott Urquhart og Rikke Nørgaard

06.12.23 DI Digital Nyheder

Aegir Insights

Månedens medlem i december er: Aegir Insights!

Julenmåneden er over os, hvilket også betyder, at det er tid til at kåre månedens medlem i DI Digital, som denne måned er, Aegir Insights. Vi har snakket med CCO & Co-founder, Rikke Nørgaard, som har givet os et indkig i, hvad der optager Aegir netop nu, og hvilke muligheder og udfordringer de står til at møde de kommende år. 

CCO & Co-founder, Aegir, Rikke Nørgaard

Aegir Insights

Aegir Insights leverer abonnementsbaserede software-, data og analyse-, og intelligensløsninger til projektejere, investorer og myndigheder i havvindsindustrien globalt. Læs mere her.

Hvad optager jer netop nu?

Lige nu er vi i gang med at rejse penge til vores vækstrejse. Vi er lidt over 3 år gamle og tilbyder som de eneste i markedet teknologibaserede løsninger i form af data, software og intelligence, som hjælper aktører indenfor havvindmølleenergi med at investere og modne deres projekter frommod at blive anlagt og producere grøn energi. Denne fordel vil vi forsøge at rykke på så vi forhåbentlig bliver den førende leverandør af disse services, også i fremtiden. Så lige nu handler det om at tænke stort, planlægge derefter og gøre klar til at eksekvere så snart vi går ind i 2024.

Herudover har det været et meget turbulent år i offshore wind industrien med projekter, der er blevet sat på pause samt kontrakter, der er blevet annulleret grundet store prisstigninger på råvarer, som bruges til fremstilling af møller og fundamenter til parkerne. Disse begivenheder, der ikke er set tidligere i samme grad i sektoren, er afledt af de makroøkonomiske effekter af krigen i Ukraine og et ønske i store dele af verden om at være uafhængige af at købe gas af Rusland. Det har vi i Aegir Insights haft travlt med at afdække. Der er et stort behov lige nu for data og dybdegående analyser som projektejere og investorer i sektoren benytter i deres interne strategi og beslutningsarbejde.

Hvad ser I som jeres største mulighed i de kommende år?

At blive markedsførende globalt. Danmark har en lang historik med, samt erfaringen og kompetencerne til at tage en førerposition inden for digitale, skalerbare virksomheder, der leverer teknologibaserede services til grønne energiprojekter af stor skala. 90% af vores omsætning kommer fra salg til udlandet, så selvom vi vil vokse mest i Danmark, ser vi også på at være til stede i London, Asien og USA på sigt.
Herudover har den unge havvind-industri efterhånden nået en størrelse, hvor der er brug for global sektor-konsensus om, hvordan man anskuer og strukturerer omkostninger samt økonomisk værdi. Aegir Insights kan være med til at sætte disse industristandarder.

Hvad ser I som jeres største udfordring i de kommende år?

Vi skal veksle investering i en teknologi-platform og den kommercielle organisation til endnu mere salg og vækst, og samtidig fastholde virksomhedens DNA, mens vi vokser. En stor del af Aegir Insights’ DNA er, at vi formår at bringe forskellige, men komplimentære, kompetencer og erfareringer i spil. Desuden er vi i udgangspunktet nysgerrige. Nysgerrige på at finde smarte løsninger på de udfordringer og muligheder, der er i vores branche, og på at gøre små ting bedre hver gang.
Vi skal også videreudvikle os fra i høj grad at være organiseret omkring ejerne, hvilket er normalt i unge virksomheder. Vi skal modne den måde, vi er organiseret på, uden at tillægge unødvendige processer og procedurer, der hindrer vores agilitet. Det bliver spændende!

Vidste du at...

Aegir blandt andet hjælper myndighederne i Canada og Finland med hurtigt at finde frem til de mest økonomiske attraktive områder at bygge havvind. Faktisk vandt deres software, Aegir GAMMA, en pris i foråret, da det anses om være et banebrydende visuelt værktøj, der meget hurtigere, end hvad praksis er, kortlægger hvor et projekt bedst kan placeres.

Læs mere om Technology Innovation Award 2023 her.

Relateret indhold