22.09.23 DI Digital Nyheder

Duckwise

Oktober måned har meldt sin ankomst, og det er derfor, endnu engang, blevet tid til at kåre måneds medlem hos DI Digital, som i denne måned er Duckwise!

Vi har spurgt Anders Balslev om, hvad der optager Duckwise netop nu samt hvilke muligheder og udfordringer de står over for i de kommende år. 

Hvad optager jer netop nu?

Vores ambition har altid været at skabe digitale produkter, der gør hverdagen lettere for dem, der bruger dem. Det er vores drivkraft, og vores designere brænder for at omsætte den vision til virkelighed.

Det betyder, at vi er optaget af muligheder og udfordringer, som vi sammen med vores kunder, kan finde nye og innovative løsninger på. Til det formål anvender vi Design Thinking og praksis samt de nyeste muligheder i teknologien. Et godt eksempel på dette er AI, hvor vi står over for et paradigmeskifte i måden hvorpå vi både tænker, designer og udvikler nye løsninger. Vi er nysgerrige på alle de måder, hvorpå vi kan omsætte AI til produkter, som forbedrer hverdagen for os mennesker.

Vi designer løsninger inden for industri, fintech, retail, sundhed m.fl. og bl.a. inden for sundhed og det offentlige, er der dagligt mange hundredetusinde brugere. Vi er meget optaget af, at vores produkter er inkluderende for alle, og vi er glade for, at der er kommet et stigende fokus på digital inklusion. Det er vigtigt for os at skabe løsninger, der ikke ekskluderer nogen, men omvendt skaber værdi for flere – både i bredden og dybden.

Hvad ser I som jeres største mulighed i de kommende år?

Vi er en integreret del af Trifork-gruppen, en af landets førende teknologispecialister, hvilket giver os en helt unik mulighed for at udfordre status quo, i praksis.

Da vi valgte at blive en del af Trifork, var det netop ud fra en overvejelse om muligheden for at arbejde tæt med stærke specialister på teknologi, og i det tværfaglige design/techrum, kunne realisere state-of-the-art løsninger i en effektiv og afprøvende proces med vores kunder.

Med den stigende udvikling inden for AI, ved vi, at vi kan levere. Trifork har arbejdet med AI de sidste 10 år, så vi har de bedste med ombord.

Vi ser allerede nu, at vores kunder, er i gang med at gentænke deres services med hjælp fra nye AI teknologier. Meget går på at automatisere og effektivisere eksisterende processer. Det er forståeligt, men i virkeligheden er det endnu mere interessant, når vores kunder er nysgerrige på, hvordan de kan innovere deres forretning og begynder at tænke i nye digitale services og produkter, der kan løfte deres kerneforretning.

Vi er især nysgerrige på, hvordan sundhedsområdet og det offentlige kan tage disse nye teknologier til sig. Det kan alt sammen være med til at løfte vores velfærdssamfund, og fastholde os som foregangsland inden for digitalisering.

Hvad ser I som jeres største udfordring i de kommende år?

Vi mennesker kan let blive jubeloptimister, når det kommer til nye teknologier. For eksempel AI trenden, der skyller ind over os. Der er det vigtigt, at vi opretholder en sund skepsis; teknologien skal give mening og skabe værdi for de mennesker, der skal bruge den.

Når vi designer løsninger til samfundet i morgen, med nye digitale produkter, så har vi et stort ansvar for at tænke over hvad skyggesiderne kan være. F.eks. har vi gennem en årrække haft fokus på at skabe personaliserede oplevelser til vores brugere. Men adgangen til brugernes personlige informationer kan misbruges af de skruppelløse. Eller risikerer vi med vores løsninger, at forstærke den skærmafhængighed hos både børn og voksne, som vi prøver at bryde med? Eller kommer vi uhensigtsmæssigt til at belaste klimaet med hvad vi skaber? Det er blot nogle af de spørgsmål vi altid stiller os selv, når vi arbejder med løsningerne.

Det er ofte en udfordring at få de sunde kritiske spørgsmål på agendaen. Men udfordringerne kommer i værste fald tilbage tusindfold, hvis vi ikke tager ansvar og forholder os til dem. I Duckwise og Trifork er vores mål at skabe brugervenlige sunde løsninger, der gør en positiv forskel i verden og i hverdagen, så derfor ser vi det som vores ansvar altid at være opmærksomme på konsekvenserne, positive som negative.

Hvem er duckwise

Siden 2011 har Duckwise designet hundredvis af produkter. De har hjulpet alt fra mindre startups til internationale organisationer og virksomheder. 

Teamet består af knap 50 produktdesignere og specialister, der brænder for at udforske det digitale landskab og skabe digitalt produktdesign, som gavner mennesker og organisationer. 

Sammen med samarbejdspartnere omdannes komplekse udfordringer til brugervenlige produkter, der har en positiv indvirkning på bundlinjen.

Relateret indhold