31.10.23 DI Digital Nyheder

Virtio

Vi byder november velkommen med endnu en kåring af et DI Digital medlem, som i denne måned er: Virtio!

Månedens medlem i november måned er Virtio. Vi har snakket med Virtios director of learning og co-founder, Frederik Lindhardt samt creative director og co-founder, Frederik Juulstrup om, hvad der optager dem hos Virtio netop nu. Derudover har de givet os et indblik i, hvilke udfordringer og muligheder de kigger ind i de kommende år. 

Hvad optager jer netop nu?
Skellet mellem arbejde og fritid er mange steder mere flydende. Det påvirker også den måde, vi skal tænke læring og udvikling på: Læring, inspiration og udvikling foregår også mere flydende end nogensinde før. Digitale elementer som video, podcast, VR, AR, AI og spil vinder frem i klassisk virksomhedstræning og -udvikling. Det er vi optaget af - og særligt er vi optaget af at hjælpe virksomheder i den transformation: Vi rådgiver i, hvordan det optimale læringssetup ser ud i dag. Og vi skaber konkret læring og træning og intern kommunikation, som passer ind i moderne medie- og arbejdsvaner, og som samtidig er effektivt. 

Vi har lige afsluttet udviklingen af et digitalt onboardingforløb for en af Danmarks største børne- og ungdomsorganisationer. Her skabte vi et forløb, som var bygget op som en TV-serie i flere afsnit med reportage, dokumentariske indslag og interviews. Fordi TV-serier er vanvittigt effektive formidlere af læring. Fordi mange er vant til formatet. Og fordi en serie i flere afsnit passer praktisk godt ind i manges hverdag og arbejdsliv. 

I det hele taget laver vi mere og mere læring og træning, som minder om det, man møder på diverse streamingtjenester: Dokumentarisk læring, podcasts og spil. Vi kan se, at streaming er blevet den nye standard for underholdning og formidling, så hvorfor ikke udnytte alle byggestenene i streaming i corporate learning? 

Lige nu er forskellen mellem det, vi lytter til og ser på i vores fritid og det, vi oplever på jobbet, alt for stor. Søndag aften i sofaen ser vi en fængende og underholdende dokumentar i højeste produktionskvalitet, og mandag morgen på jobbet er vi indlagt til et dødssygt e-læringsprogram med kedelige animationer og dårlig historiefortælling. Det giver ikke bare en dårlig start på ugen, det er potentielt skadeligt for forretningen - det er forretningskritisk at tilbyde information og læring som rent faktisk bliver set og som gør en forskel. For ellers er ressourcerne spildt. Så selvom læringen skal være sjov og underholdende, er formålet bestemt ikke for sjov. 

Hvad ser I som jeres største mulighed i de kommende år?
Læring og udvikling er i stigende grad efterspurgt. I en nylig undersøgelse svarer morgendagens medarbejdere - Generation Z - at de vægter læring og udvikling højest på arbejdspladsen. Det er en vanvittig interessant udvikling. Men samtidig også en tendens, som stiller nogle store krav til virksomhederne - for er alle klar på at levere læring og udvikling i et hidtil uset omfang? Og er alle klar til at levere det med højeste kvalitet? 

Intern læring og kommunikation er i en fremadstormende udvikling både ift. behov og teknologi. De virksomheder, vi taler med, har indset, at one size fits no one, og at der skal være et tydeligt “what’s in it for me?”, hvis kollegerne skal gide at se med. Flere virksomheder lægger (heldigvis) vægt på værdien af skræddersyede læringsforløb af høj kvalitet. Generisk indhold er dødt. Man bliver nødt til at være så relevant som muligt for at skabe interesse og ikke mindst værdi hos sine medarbejdere. Og det er kernen i vores arbejde: At hjælpe virksomhederne med at være ultra relevante - ikke kun overfor deres kunder, men også for deres medarbejdere - nuværende og måske kommende. 

Desuden må man nok også tænke læring og udvikling ud af de traditionelle kasser. Vores hovedfokus er hele tiden at udfordre corporate learning: Tage det bedste fra underholdningsindustrien og koble det med didaktik, kommunikationsfaglighed og dyb forretningsforståelse. For corporate learning bør naturligvis altid tjene et klart formål. 

Samtidig ser vi teknologisk ind i nogle år, hvor AI giver helt nye muligheder i forhold til at skabe og tilpasse sin læring og træning på en ny og effektiv måde. Vi følger udviklingen tæt og bruger også en række AI-værktøjer selv, når vi både rådgiver om og skaber læring. 

Hvad ser I som jeres største udfordring i de kommende år?
Vi ser primært én udfordring: At få flere til at prioritere medarbejderudvikling og intern videndeling. 

For selvom flere efterspørger læring og udvikling, er der fortsat mange, som ikke arbejder systematisk og strategisk med det. Vi kan se, at de allermest dynamiske og succesfulde virksomheder er dem, som formår kontinuerligt at up- og reskille deres medarbejdere gennem en investering i læring og udvikling. 

Og det handler om andet end indholdet - altså videoen eller spillet - for læring er selvfølgelig mere end en enkelt video: Det handler - udover investering i penge - om at ledelsen skaber plads og rum til, at nye ting kan læres og indarbejdes. Vi arbejder i øjeblikket med en markedsledende global spiller inden for produktion af motorer på et stort udviklingsprojekt internt: Opkvalificering og refokusering af salgsmedarbejdere med henblik på at sikre større omsætning på digitale services. Her er en virksomhed, som massivt satser på at skabe et læringsforløb, som forankres bredt i organisationen og over længere tid. Udover et stærkt forløb, prioriterede de også at lave en grundig analyse af deres medarbejdere og de egentlige behov. Forudsætningen for læring er ofte, at man har et klart billede af status quo: Hvor står medarbejderne? Hvad har de konkret behov for? Og hvordan skaber vi et samlet forløb, som er skræddersyet til dem og organisationen? 

Derudover har vi en konstant udfordring - som så mange andre: Vi er hele tiden på jagt efter kloge og dygtige folk, som kan være med til at skalere vores forretning. Når vi producerer, bruger vi landets bedste: Vi siger, at corporate learning skal bruge alt det bedste fra streaming, og så gør vi alvor af det og bruger de folk, som laver alt det du netop ser søndag aften. 

Virtio - ny vej for læring og udvikling

Virtio har på få år markeret sig som en afgørende og nytænkende aktør inden for læring og udvikling. De arbejder med nogle af landets største organisationer på tværs af brancher - fra Novo Nordisk og MAN Energy Solutions til KL og HK - hvor de hjælper med alt fra onboarding til medarbejderudvikling. De rådgiver og udvikler strategierne, ligesom de skaber det digitale læringsindhold. Det er video, podcast og spil i en kvalitet, som man kender det fra streaming og TV.

Virtio går forrest og viser vejen for nye måder at tænke læring og udvikling på Pernille Erichsen, Underdirektør

Relateret indhold