Louise Bonfils Høck, Head of Influencer Marketing hos kommunikationsbureauet Mindshare og forfatter til bogen ”Giv dit brand en personlig stemme – effektfulde kampagner med strategisk brug af Influencer Marketing”, tager dig igennem 6 trin til at arbejde strategisk med influencere og få effektfulde kampagner.

24.03.21 DI Handel Nyheder

6 trin til effektfulde influencerkampagner

Brugen af influencers i markedsføring har de seneste år været stødt stigende, både for B2C- og B2B-virksomheder. Men hvordan kommer man i gang? Få 6 trin til effektfulde kampagner her.

Mange virksomheder har i de senere år kigget i nye retninger i deres søgen efter digitale kanaler og medier, der kan nå ud til målgruppen. Brugen af influencers har fx været stødt stigende, og man kan ofte ikke scrolle gennem sine sociale medier uden at blive mødt af sponsorerede opslag.

Og det er ikke uden grund.

74 pct. bruger sociale medier, når de skal undersøge et nyt produkt. Og 20 pct. har købt et produkt på baggrund af en influencers sponsorerede indhold. Ydermere har 37 pct. overvejet at købe et produkt efter at have set et sponsoreret opslag fra en influencer, hvor det kun er 25 pct. for fx TV-reklamer.

Instagrammere, bloggere, youtubere og andre influencers kan derfor være et effektivt redskab som led i en markedsføringsstrategi og kan – hvis gjort rigtigt – ses på bundlinjen.

Men hvordan lykkes man rent faktisk med at lave effektfulde kampagner med et medie, der udgøres af mennesker, hvor ord som tillid og kontroltab går hånd i hånd?

6 trin til succesfulde kampagner

På vores webinar ”Kom godt i gang med Influencer Marketing” den 8. april 2021 vil Louise Bonfils Høck, Head of Influencer Marketing hos kommunikationsbureauet Mindshare og forfatter til bogen ”Giv dit brand en personlig stemme – effektfulde kampagner med strategisk brug af Influencer Marketing”, tage dig igennem 6 trin til at arbejde strategisk med influencere og få effektfulde kampagner. De 6 trin er:

1. Strategi: Lav et grundigt forarbejde
Definition og udformning af den strategi, der skal danne grundlag for kampagnen. Hvilke KPI’er skal der måles på, hvorfor skal influencere benyttes, og hvad skal kanalen bidrage med sammenlignet med andre medier? Der skelnes mellem en overordnet Influencer Marketing strategi og en kampagnestrategi.

2. Kreativt koncept: Find den rette balance mellem kontrol og kreativ frihed
På baggrund af kampagnestrategien er næste skridt at finde frem til kampagnens kreative ambition og på baggrund af denne udvikle dét koncept, der skal danne grundlag for det konkrete influencerindhold. Der tages højde for det kreative ambitionsniveau, og hvordan man kan bruge influencerplatformene til at være særligt kreativ.

3. Udvælgelse af influencers: Hav fokus på både kvantitative og kvalitative udvælgelseskriterier
Baseret på strategien og konceptet kan man begynde at udvælge influencere til kampagnen. Det er typisk her, at de fleste virksomheder er mest udfordrede, og netop udvælgelsen er helt afgørende for, om kampagnen bliver en succes.
Der skelnes mellem kvantitative udvælgelseskriterier og kvalitative udvælgelseskriterier.

4. Prisforhandling og kontrakter: Tag stilling til, hvad du betaler for, og få ro i maven med kontrakter
Der forhandles priser med de udvalgte influencere med udgangspunkt i en datadrevet prisforhandlingsteknik, der helt konkret illustrerer, hvad man betaler for, og hvad der er en god pris. Aftalerne lukkes med kontrakter, der sikrer virksomheden i tilfælde af tvister eller mangel på leverance.

5. Kampagneeksekvering: Strukturér dine kampagner igennem udførlige kampagnebriefs og velovervejede contentplaner

Nu hvor alle de indledende trin er gennemgået, begynder kampagneeksekveringen. Dette trin er det mest ressourcekrævende, eftersom det tager tid at koordinere de mange processer, der indgår i Influencer Marketing: Kampagnebriefs, contentplaner, gennemgang af indhold og løbende koordinering. 

6. Rapportering: Dokumentér effekten, så du kan forsvare dine budgetter

Når kampagnen er færdigafviklet, kan den afrapporteres på lige fod med øvrige digitale medier ud fra prædefinerede KPI’er. På trods af mange fordomme omkring effekt, er det ikke sværere at evaluere på influencerkampagner end det er at evaluere på f.eks. en Facebook kampagne. Der kan evalueres på dataparametre og reel effekt igennem præ/post effektanalyser.

Vil du vide mere?

Den 08. april afholdte vi et webinar om influencer marketing. Vil du vide mere om 6-trins modellen, hvad de juridiske faldgruber er ved brug af influencers og få indblik i B2B-virksomheden FLEYE Copenhagens erfaringer med brug af influencers, så bør du se eller gense vores webinar om influencer markteing.

Du kan se webinaret on demand nedenfor.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold