E-eksport betyder, at man sælger sine varer digitalt, enten via egen webshop eller online markedspladser.

05.03.21 DI Handel Nyheder

Erfaringer med e-eksport fra danske B2B virksomheder

Med digitalt salg i både Danmark og udlandet kan danske virksomheder tjene over 3X så meget per medarbejder end uden, men kun 52 pct. gør det, viser nye tal. Læs her, hvilke udfordringer, men også gevinster, der ligger bag tallet.

Da corona lukkede verden ned, blev messer og kundemøder aflyst på stribe og verdensomspændende restriktioner lukkede butikker og andre fysiske salgskanaler ned, hvilket gjorde det svært for de danske virksomheder, at sælge udenlands og hente eksportordre hjem.

E-eksport er derfor vigtigere end nogensinde før, men med en 24’ende plads ud af 28 mulige er danske virksomheder markant dårligere til e-eksport end andre europæiske lande.

Men hvad oplever de sælgende B2B virksomheder selv? Hvilke gevinster har e-eksport givet de, der driver digitalt salg udover Danmarks grænser, og hvilke udfordringer har stoppet andre?

I samarbejde med Wilke, har vi spurgt 502 danske B2B virksomheder om deres erfaringer med og adfærd ifbm. digitalt salg.

Download hele analysen lige her: B2B e-handelsanalyse - virksomhedernes salg 2020

E-eksport

E-eksport betyder, at man sælger sine varer digitalt, enten via egen webshop eller online markedspladser. Vindturbiner, 3D printere, mursten, værktøj og gasregulatorer er blot nogle få eksempler på varer, der er til salg på nettet, og både bredden, sortimentet og mængden vokser og vokser.

Læs også: Danskerne foretog rekordmange køb i udenlandske webshops i 2020

Få virksomheder driver e-eksport

Hele 82 pct. af danske B2B virksomheder med digitalt salg må gerne sælge til udenlandske kunder, men det er blot 52 pct. af virksomhederne, som rent faktisk vælger, at sælge til udlandet via digitale kanaler. Af dem benytter hele 91 pct. sig af webshop og apps. Dernæst e-mail (31 pct.) og online markedspladser (24 pct.).

Ifølge analysen er fokus på lokalmarkedet den største årsag til, at virksomheder uden traditionel eksport ikke benytter sig af webbaserede kanaler til at eksportere. Hele 82 pct. af virksomhederne indenfor denne gruppe tilkendegiver dette som én af årsagerne. Den næst hyppigste årsag er udfordringer med logistik (52 pct.).

Mangel på økonomiske ressourcer ligger dog ikke til hinder for e-eksport. Kun 10 pct. af virksomhederne tilkendegiver dette som en årsag. Andre årsager tæller høj konkurrence på eksportmarkederne (32 pct.) og usikkerhed om regler i andre lande (32 pct.).

Når der ses på virksomheder, der har traditionel eksport, men ikke e-eksport er det nogle lidt andre årsager, der ligger til grund for, at de ikke vælger at sælge digitalt. Logistikproblemer (41 pct.) er dog fortsat den årsag der hyppigst peges på. Den næst hyppigste årsag, med hele 27 pct., er at de respektive virksomheders bestyrelse ikke mener, at det er en del af deres strategi.

Læs også: Online markedspladser kan genstarte dansk eksport, men kun 12 pct. udnytter dem

Stort potentiale for vækst

Hele 50 pct. af virksomhederne der e-eksporterer, er i høj eller meget høj grad tilfredse med vækstraten for salget til udenlandske kunder via deres digitale salgskanaler. Og kun 26 pct. af virksomhederne er i lav eller meget lav grad tilfredse.

På trods af, at virksomhederne generelt er tilfredse, er vækstraten for de digitale salg til kunder i Danmark stadig højere. Kun 23 pct. er i høj eller meget høj grad enige i udsagnet om, at vækstraten for de digitale salg til udenlandske kunder er højere end til de danske kunder. Én af grundene til dette, kan være, at udenlandske kunder har et andet behov end danske, hvilket 36 pct. af virksomheder i høj eller meget høj grad er enige i.

Læs også: Din digitale værktøjskasse til e-eksport via online markedspladser

Download hele analysen

Er du medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade hele den nye B2B e-handelsanalyse fra 2020 lige her: Virksomhedernes digitale salg 2020

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold