Mens e-handelsbalancen for 1. kvt. 2020 var på -12,4 mia. kr. er den for 1. kvt. 2021 nu helt nede på -13,1 mia. kr.

09.06.21 DI Handel Nyheder

E-handelsbalance er på sit laveste siden 2017

Danskerne shopper fortsat løs i udenlandske webshops. I 1. kvartal af 2021 foretog de 9,7 pct. flere transaktioner end i 2020, viser nye tal fra Nationalbanken. Sideløbende shopper færre udenlandske kunder i danske webshops, hvilket betyder en rekordlav e-handelsbalance siden 2017.

I det første kvartal af 2021 drages de danske forbrugere atter mod udenlandske webshops. Vi ser fortsat de samme tendenser som for 1. kvartal 2020, hvor antallet af korttransaktioner i udenlandske webshops er stigende, mens værdien af købene ser en mindre stigning.

Den store udfordring er fortsat de udenlandske kunders brug af danske webshops. For 1. kvartal 2021 oplever vi et fald i antallet af udenlandske korttransaktioner i danske webshops, og værdien af disse er også faldet. E-handelsbalancen er ikke set lavere siden 2017. 

”Den skæve ”e-handelsbalance” er skidt nyt for dansk økonomi og de danske webshops. Det er positivt med handel på tværs af landegrænser og international konkurrence – også når vi snakker e-handel. Men alarmklokkerne ringer, når balancen tipper så voldsomt i udenlandske webshops favør. Der er både brug for at sikre lige vilkår, så danske forbrugere får større incitament til at købe produkter fra danske webshops, og samtidig er der også behov for, at danske virksomheder styrker deres salg til udlandet via digitale kanaler - e-eksport er nødt til at komme højere på dagsordenen hos flere danske virksomheder – hellere i dag end i morgen”, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel.

Læs også:  Hvor gode er danske virksomheder til e-handel?

 

Nationalbankens korttransaktionsstatistik

Nationalbanken offentliggør kvartalsvis værdien og antallet af transaktioner med både danske betalingskort i udlandet og udenlandske betalingskort i Danmark. Opgørelsen indeholder en opdeling af fysiske køb og digitale køb, som er køb, hvor betaling af produktet sker gennem en app eller hjemmeside. 

Danskerne har shoppet for 15 mia. kr. i udenlandske webshops

Der har siden oprindelsen af betalingsstatistikken været en stigende værdi af danske korttransaktioner i udlandet. Det blev der dog lavet om på i 2020, hvor pandemien satte en effektiv stopper for købet af rejser.

Første kvartal af 2021 har dog set en lille stigning på 1,0 pct. (+0,1 mia. kr.) sammenlignet med 1. kvt. 2020, således at den samlede værdi nu lyder på 15,0 mia. kr. i udenlandske webshops. Antallet af transaktioner er også steget. Stigningen sammenlignet med 1. kvt. 2020 lyder på +9,7 pct. (+4,3 mio. transaktioner).

Udenlandske kunder shopper mindre i danske webshops

Når der ses på værdien af udenlandske betalingskort i danske webshops, har der derimod været et fald. Her er værdien faldet med 21,2 pct. (-0,5 mia. kr.) til nu at ligge på 2,0 mia. kr. Ligeledes er antallet af transaktioner i danske webshops med udenlandske betalingskort faldet. Faldet lyder på -16,2 pct. fra 3,8 mio. transaktioner i 1. kvt. 2020 til 3,2 mio. transaktioner i 1. kvt. 2021.

Ikke siden 2017 har værdien ligget lavere og vidner altså om, at udenlandske kunder i en faldende grad ser mod danske webshops for at foretage deres digitale køb.    

Den lille stigning i danskernes køb i udenlandske webshops sammenholdt med faldet i værdien af køb med udenlandske betalingskort i Danmark betyder, at underskuddet på e-handelsbalancen vokser sig større.

Mens e-handelsbalancen for 1. kvt. 2020 var på -12,4 mia. kr. er den for 1. kvt. 2021 nu helt nede på -13,1 mia. kr.

Download også: Analyse - Indtjening for virksomheder med e-handel og e-eksport  

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Skrevet af:

Emil Østrup Bronér Katrine Jacobi

Relateret indhold