GettyImages
17.10.22 DI Handel Nyheder

Retail as media: Den oversete indtægtskilde for e-handlere

Digital markedsføring udgør nu mere end halvdelen af det globale ad spend. De fleste virksomheder er efterhånden vant til at købe reklameplads på sociale medier eller via Google, når forbrugerne søger efter produkter. Men med næste generation af målrettet markedsføring er det på tide at ramme forbrugerne, der hvor de shopper.

I 2022 vil digital markedsføring for første gang nogensinde stå for mere end 60% af det globale ad spend. Det er derfor relevant at dykke ned i den nye generation af digital markedsføring. Der er nemlig en god forretning i, at e-handlere også udnytter deres platform som medie. Man kan derfor undre sig over at Retail as media / vendor advertising er en overset trend i Danmark.

”Retail as media”… hvad er det nu lige det er?

I den fysiske butik kan virksomheder købe sig en plads på attraktive produktplaceringer, eller købe plads på screen displays i tilbudsavisen, eller betale for at få promoveret produkter gennem en konkurrence. Ved at se din e-handelsplatform som en fysisk butik – eller endda som et klassisk medie – kan du sælge pladser til dine leverandører.

Det kan være ved at;

  • de kommer højere op i søgeresultater (som vi kender det fra blandt andet Google, Zalando, etc.)
  • sælge annonceplads
  • screen displays
  • video instruktioner til inspirationsuniverser
  • indhold til konkurrencer

Det er kun fantasien som sætter grænser for hvad der kan sælges, så længe det ikke ødelægger brugeroplevelsen og konvertering.

Både B2B og B2C e-handlere kan få en god forretning ved at sælge ”reklameprodukter”

Det er sund forretning at udnytte sin platform som medie og det er der flere gode grunde til:

  • Få værdi ud af din kundedata

Du kender dine forbrugeres købsadfærd og har first-party-data. Den data er guld værd. Guld, som mange leverandører er interesserede i at få indblik i og udnytte. Brug den data, som du i forvejen ejer og udnyt den til at skabe værdi for de annoncører, som vil betale dig for at få direkte adgang til dine kunders opmærksomhed.

  • Den perfekte timing

Der ligger en stor værdi i, at præsentere specifikke produkter for kunder, der allerede er langt i købsrejsen. Sammenhængen mellem konverteringsraten for produkter der er promoveret i en ”retail as media” er enormt stor, fordi kunden allerede er ved at gennemføre et køb. Købet af produktet er bare et klik værd.

  • Gennemskueligt ad spend

Fordi annoncering og salg finder sted på samme platform, er det enkelt for dig at tydeliggøre værdien af marketingindsatsen for dine leverandører. Det giver indsigt i ROAS og mulighed for at lægge penge i de indsatser, der giver mest værdi. Med Facebook og Google er det sværere at lave samme analyse, da købsrejsen er mere besværlig at tracke og ofte uigennemskuelig.

Vil du blive endnu klogere på mulighederne?

Deltag i webinar onsdag den 9. november om ”vendor advertising” / ”retail as media”, hvor Lars Christensen fra ecommerce-huset Vertica , vil give dig:

  • Eksempler på best practice inden for ”vendor advertising”
  • Konkrete råd til en ny måde at udnytte jeres kundedata
  • Viden om indtægtsmuligheder i forbindelse med ”vendor advertising”

.. og meget mere!

Tilmeld dig her: Salg af marketingpakker til leverandører i webshoppen

Relateret indhold