Getty Images
30.03.22 DI Handel Nyheder

Danskerne indtager 2. pladsen som mest e-handlende folkefærd i Europa

82 pct. af danske forbrugere har i 2021 foretaget køb online indenfor de seneste 3 måneder, hvilket er den næsthøjeste andel af alle lande i Europa, kun overgået af hollandske forbrugere. For online køb af fysiske produkter er det særligt indenfor produktkategorierne møbler og medicin/kosttilskud, at danske forbrugere skiller sig ud. For online køb af digitale produkter, er det derimod norske forbrugere, som tager teten indenfor næsten alle produktkategorier.

DI Handel har udarbejdet et digitalt markedsfokus på baggrund af tal fra Eurostat, hvor det er muligt at sammensætte sine egne figurer for virksomhedernes digitale salg og forbrugernes digitale køb. Det digitale markedsfokus viser blandt andet, at danske forbrugere er blandt de mest digitale i Europa, hvilket længe har været et kendt faktum. Men hvilke fysiske og digitale produkter køber danske forbrugere online?

Danske forbrugere er blandt de mest e-handlende i Europa

Når der ses på andelen af forbrugere, som har foretaget køb online indenfor de seneste 3 måneder, indtager danske forbrugere en 2. plads i Europa med en andel på 82 pct. for 2021. På trods af, at det er en stigning i andelen på 3 procentpointfra 2020, er danske forbrugere rykket en plads tilbage. Det skyldes, at der har været hele 83 pct. af de hollandske forbrugere, som har købt noget online indenfor de seneste 3 måneder, i 2021, hvilket er en stigning på hele 6 procentpoint fra 2020.  De norske forbrugere kommer ind på en 3. plads, med en andel på 81 pct. og de irske forbrugere på en 4. plads med en andel på 79 pct. Andelene for forbrugerne i de 4 lande ligger betydeligt højere end EU gennemsnittet på 56 pct.

Danske forbrugere er således nogle af de mest e-handlende forbrugere i Europa, men er der forskelle i, hvad forbrugerne i de forskellige lande køber online?

Danske forbrugere køber møbler og medicin/kosttilskud online

Når der ses på køb af fysisk produkter online indenfor de seneste 3 måneder, er det særligt indenfor kategorierne ”Møbler eller andre ting til hjem eller have” og ”Medicin eller kosttilskud”, at de danske forbrugere skiller sig ud fra forbrugere fra andre lande. 36 pct. af danske forbrugere- har foretaget køb af ”Møbler eller andre ting til hjem eller have”. Hollandske forbrugere kommer tættest på, med en andel på 34 pct.. Blandt de norske forbrugere er andelen derimod 25 pct., hvilket er hele 11 procentpoint lavere end for danske forbrugere, på trods af, at mange af de norske og danske forbrugeres online købsvaner ligner hinanden. For ”Medicin og kosttilskud” er det 24 pct. af de danske forbrugere, der har købt online indenfor de seneste 3 måneder. Her er det igen de hollandske forbrugere, der ligger tættest på med en andel på 21 pct.

Det er dog ikke alle fysiske produkter, at danske forbrugere er flittigst til at købe online. Når det kommer til ”Tøj, sko, sportstøj, tasker eller smykker”, er der nemlig blot 57 pct. af de danske forbrugere, som har købt dette online indenfor de seneste 3 måneder. De hollandske og irske forbrugere har derimod hhv. 65 og 63 pct. af forbrugerne, som har foretaget køb af denne produktkategori online indenfor de seneste 3 måneder. Det er interessant nok til trods for, at danskernes favoritbutik på nettet er Zalando (med en e-commerce markedsandel på 5,7 pct.), som netop sælger produkter indenfor denne kategori. 

Læs også: Her er danskernes 20 favoritbutikker på nettet

Det er de norske forbrugere, der har den største andel af foretaget køb inden for de sidste 3 måneder i alle 5 udvalgte digitale produktkategorier (se nedenstående figur. Særligt når det kommer til online køb af film eller serier, distancerer de norske forbrugere sig med en andel på 53 pct., fra de andre landes forbrugere. Her indtager de danske forbrugere 2. pladsen i det indbyrdes regnskab, dog med en andel på 41 pct., hvilket er hele 12 procentpoint lavere end de norske forbrugere. Det er kun billetter til biograf, koncert, teater eller oplevelser, hvor de danske forbrugere kan briste sig med en delt 1. plads sammen med de norske forbrugere, med en andel på 12 pct.

 

Find mange flere tal og figurer i vores interaktive digitale markedsanalyse:

I denne nyhed er der blot blevet sat fokus på 10 ud af de 27 produktkategorier og 4 ud af 36 lande, der kan findes i vores digitale markedsanalyse. I analysen er det også muligt at dykke ned i hyppigheden af online køb i udlandet, samt hvordan virksomhedernes digitale salg fordeler sig på tværs af forskellige kanaler og virksomhedsstørrelser.

Som medlem af DI Handel, kan du downloade analysen lige her: Interaktiv digital markedsanalyse - DI Handel (danskindustri.dk)

Relateret indhold