DI Handel
26.03.24 DI Handel Nyheder

Din guide til vores analyser

I en tid, hvor markedstendenser skifter hurtigere end nogensinde før, er adgang til pålidelige og dybdegående analyser værdifulde for enhver virksomhed, der stræber efter at være foran i kapløbet. I DI Handel ønsker vi at stå i spidsen for denne indsats og foretager derfor en række årlige og ad hoc-baserede analyser, der bliver tilpasset handelssektorens dynamiske trends.

Vores omfattende udvalg af analyser spænder fra forbrugeranalyser til specifikke brancheanalyser samt skræddersyede analyser, f.eks. om logistikudfordringer. Selvom vi gør vores bedste for at gøre disse synlige, kan det stadig være svært at finde rundt i de mange forskellige services. Derfor vil vi i denne artikel tilbyde dig et bedre indblik i, hvilke ressourcer du kan trække på som medlem af vores branchefællesskab samt hvordan og hvor vores analyser kan tilgås i vores webunivers.

Vi kortlægger den moderne købsrejse for dig

En af vores mest populære analyser er vores omni-channel tracker, der udgives fire gange årligt - én for hvert kvartal. Omni-channel refererer til købs- eller kunderejsen, og det er netop det vi undersøger. Til undersøgelsen stiller vi et større udvalg af danske forbrugere uddybende spørgsmål om deres købsvaner, herunder hvilke kanaler de anvender, og hvilke touchpoints og overvejelser, der ligger skjult i købsrejsen.

I takt med danskernes stigende brug af digitale kanaler har kundeoplevelsen udviklet sig til en helhedsorienteret rejse snarere end blot enkeltstående interaktioner mellem kunder og virksomheder. Det er de fleste efterhånden med på. Men kender du den typiske købsrejse for netop din målgruppe? Vores omni-channel tracker kan bidrage med en vigtig udvidet forståelse for jeres kunders adfærd og præferencer på tværs af kanaler.

Faste årlige branche- og forbrugeranalyser

Hvert år udgiver vi også en række større årlige analyser, herunder årsrapporter, for hhv. detail- og engroshandel, samt e-commerce. Analyserne giver et retrospektiv af året der gik, men fremhæver samtidig nøgleindikatorer og tendenser, der kan påvirke strategiske beslutninger fremadrettet. Vores årsrapport for detailhandel laves med eksempelvis med udgangspunkt i tal for omsætningen, beskæftigelsen, konkurser, lagre, inflation, forbrugertillid og e-handlen.

For os er det vigtigt, at vi lærer af hinanden. Vi ser årsrapporten og vores andre analytiske værktøjer som effektive redskaber til bl.a. benchmarking, der muliggør sammenligning på tværs af industrien.

Vores årlige brancheanalyser for detail og engros i 2023 lanceres snart! Hold øje med vores nyhedsbrev, hvor du opdateres med lanceringen. Tilmeld dig nyhedsbrevet her!

Interaktive dashboards

For engros, detail og logistik

Ud over de mange analyser har du også adgang til vores interaktive dashboards for hhv. engros, detail og logistik. Her kan du få et 'her og nu'-overblik for den branche, der er relevant for dig.

Vi har tidligere lavet en anvendelsesguide til vores logistikbarometer, som du kan tilgå her: Medlemsservice: Interaktivt logistikbarometer - sådan anvender du det. Den anbefaler vi, at du tjekker ud.

Hvor kan de findes?

Vi ønsker at gøre det så nemt som muligt for medlemmer, at tilgå og anvende vores analyser. De er tilgængelige gennem vores website under fanen "Inspiration og viden", hvor du kan klikke dig videre ind på siden "Analyser".

Hvis du er nysgerrig på at se mere nu, kan du også tilgå vores overblik her: Hold dig opdateret på nye analyser og statistikker - læs mere her

Relateret indhold