GettyImages
19.03.24 DI Handel Nyheder

Kickstart jeres succes på et nyt marked med en stærk mediestrategi

At indtræde på et nyt marked kræver tålmodighed og en villighed til at eksperimentere. I denne artikel har vi samlet nogle værdifulde råd til udviklingen af en effektiv mediestrategi, som kan inspirere jer.

Lær hvilke markedsføringskanaler der er mest essentielle, og hvordan I kan opstille både kvalitative og kvantitative nøglepræstationsindikatorer (KPI'er) for at evaluere jeres markedsføringsindsats på tværs af landegrænser.

I et tidligere webinar satte vi fokus på, hvordan du vælger de markedsføringskanaler, der er bedst til de markeder, du sælger eller ønsker at sælge på. Webinaret tilbød indsigt i de forventelige forskelle mellem jeres hjemmemarked og nye markeder, strategier for valg af kanaler der matcher jeres målgruppe, samt opsætningen af KPI'er for at måle jeres internationale markedsføringsindsats. I denne artikel opridses hovedpointerne fra vores dygtige gæst Thomas Werner Petersen, Head of Marketing fra MakesYouLocal.

Fire gode råd til opstart i et nyt marked

Når I træder ind på et nyt marked er der ofte få eller ingen, der kender jeres brand. Og der er ingen garanti for, at det I har haft succes med i Danmark også vil virke i udlandet. Derfor må I betragte virksomheden som en startup og være villig til at prøve flere ting af. Thomas Werner Petersen gav fire gode råd til, hvis man som virksomhed står overfor at skulle ekspandere til udenlandske markeder.

  1. Plant frø hos kunder, der ikke er i jeres målgruppe endnu. At starte forretningen op i et nyt marked er en langtidsinvestering. Derfor skal I også tænke langsigtet og øge kendskabet til jeres brand hos kunder, der ikke er i jeres målgruppe endnu. Det kan være studerende, der i fremtiden kan besidde en position, hvor kendskab til jeres produkt bliver aktuelt.

  2. Som en startup virksomhed på et nyt marked skal I først og fremmest lave en grundlæggende undersøgelse af markedet, og hvilke huller, der er i det. Derefter kan I begynde at overveje, hvad I skal gøre for at skabe opmærksomhed på jeres brand.

  3. Brug data fra hjemmemarkedet til at lave en målgruppeanalyse. Eksempelvis: Hvilke demografiske grupper performer bedst? Udnyt mulighederne ved at teste digitalt. Langt de fleste algoritmer er bygget op omkring splittests. I kan bruge de første tre måneder på at lære markedet at kende og optimere jeres udgifter.

  4. Før et nyt marked kan erobres skal I både have et lokalt tilpasset webside og nyhedsbrev. Derudover skal I have opsat både paid og organisk tilstedeværelse på Google og SoMe. Det koster dyrt på troværdigheden ikke at oversætte hjemmesiden til lokalt sprog. Ligeledes skal automatiske ordrebekræftelser være sat op for at sikre jeres troværdighed.

Brand awarenes på SoMe

Når I øger kendskabet til jeres brand på et nyt marked via sociale medier, skal I først definere kanalens formål (f.eks. kundeservice, community engagement, salg eller konkurrencer). Overvej vigtigheden af at kunne håndtere lokale henvendelser.

Kreativitet og engagerende indhold er nøgleelementer i en succesfuld strategi for sociale medier. Det visuelle materiale skal være fængende og kan ofte skabes omkostningseffektivt, f.eks. gennem brug af stockfotos. Det er essentielt at tale direkte til målgruppen og afspejle lokal forståelse i jeres materiale, ifølge Thomas Werner Petersen.

Vil I annoncere på LinkedIn? Få styr på LinkedIn annonceringer her: Ram din målgruppe med præcision gennem LinkedIn

Organisk tilstedeværelse på Google

At opbygge en organisk tilstedeværelse på Google kræver tid og indsats, men er en værdifuld investering. Start med en nøgleordsanalyse for at identificere mindre konkurrenceprægede ord, og overvej at bruge 'long tail' nøgleord, der består af tre eller flere ord. Selvom disse genererer mindre trafik, medfører de mindre konkurrence og højere kvalitet i de klik, I modtager. Værktøjer som Semrush kan være nyttige til disse analyser siger Thomas Werner Petersen.

Mål jeres succes med bløde og hårde KPI’er

Når man begiver sig ind på et nyt marked, er det klogt at lægge særlig vægt på de kvalitative nøglepræstationsindikatorer (KPI'er), som kan styrke de kvantitative mål såsom generering af leads og øget salg. Disse kvalitative KPI'er, der omfatter målinger af interaktioner og engagement-niveauer på jeres hjemmeside, tilbyder dybdegående forståelse for graden af besøgendes engagement. Dataene herfra er essentielle for at kunne vurdere, hvorvidt besøgende føler en forbindelse til jeres brand, hvilket er en vigtig indikator for fremtidig konvertering og kundeloyalitet.

At opbygge en betydelig kundebase kræver tid, og denne base er afgørende for at kunne udvikle et 'lookalike audience' – en gruppe potentielle kunder, der ligner jeres nuværende kunder i adfærd og præferencer. Dette værktøj er yderst værdifuldt, fordi det kan anvendes til at målrette jeres markedsføring mod dem, der er mest tilbøjelige til at være interesserede i jeres tilbud. I visse tilfælde er det også muligt at overføre et 'lookalike audience' fra et eksisterende marked til det nye.

Det er en kompleks udfordring at navigere i opstartsfasen på et nyt marked, og det kan ofte være svært at forudsige, hvordan tingene vil udfolde sig. Derfor er det bedste råd at bevæbne sig med tålmodighed og at formulere realistiske mål for de første seks måneder.

Relateret indhold