GettyImages
12.03.24 DI Handel Nyheder

Skub jeres brand ud over landets grænser

Der er flere strategiske overvejelser at tage stilling til, når I vil sælge et produkt eller design udenfor landets grænser. Derfor har vi samlet en række gode råd til, hvad I skal have fokus på, og hvordan I skal budgettere for at opnå den ønskede effekt af markedsføringen.

Brugen af digitale kanaler i international markedsføring

I et tidligere afholdt webinar satte DI Handel i samarbejde med Dansk Mode og Tekstil fokus på brandejere. I den anledning var det digitale bureau Debt Agency inviteret til at dele deres ekspertise og dykke ned i de strategiske overvejelser, du bør tage stilling til, når du ønsker at sælge dit produkt eller design udenfor landets grænser.

På webinaret kom vi også ind på, hvilke kanaler der er bedst at inddrage i forhold til din ønskede målgruppe, samt hvordan du opnår den ønskede effekt af din markedsføring - både i de tilfælde, hvor du har fysiske butikker i det pågældende land, men også hvis du ikke har. I denne artikel vil vi uddybe de mest centrale pointer, så du har mulighed for at optage viden og drage inspiration til anvendelse i din virksomhed.

See, Think, Do, Care

I dag er kunderejsen generelt kendetegnet ved en række forskellige touch-points på tværs af enheder og platforme. En kunderejse kan starte med, at en kunde ser en annonce på Instagram, som leder dem videre til brandets hjemmeside, som de ofte vil besøge flere gange. Samtidig søger kunden ofte på produktet på Google eller YouTube, før de til sidst foretager et køb. Kunderejsen er altså alt andet end snorlige.

Det er altså vigtig at have en strategi, der sikre, at I fanger kunderne i alle rejsens faser. Debt Agency præsenterede en marketingsmodel, som de oftest benytter, når der skal planlægges en ny marketingstrategi. Her bliver kunderejsen anskuet med fire overordnede trin, som er særligt relevante at dykke ned i:

  • See: Øge kendskabet til brandet og eksponere nye kunder.
  • Think: Mulige kunder skal ledes til at tænke og søge oplysninger om produktet.
  • Do: Sikre, at kunden bliver ender med at konvertere.
  • Care: Genaktiver tidligere købere.

Her bliver det fremhævet, at det gennem alle fire trin er det en god ide at have flere digitale kanaler i spil og indtænke synergi mellem dem.

Effektiv markedsføring på nye markeder: en trefoldig strategi

Det er først og fremmest vigtigt at have en robust base, inden man som brandejer investerer i at udbygge kendskabet til brandet. Denne base bør omfatte en robust opsætning af betalt søgning inden for primære trafikkategorier som Google Ads. Her er lokalsprogindstilling er afgørende, da både B2C- og B2B-kunder ofte søger på deres eget sprog. En hjemmeside på det lokale sprog kan også øge engagementet, men det er en krævende proces, så det kan betale sig at fokusere på ét land af gangen.

Dernæst er det centralt at man som virksomhed følger med den samfundsmæssige og digitale udvikling, ved at tage sociale mediers kraft i betragtning. Visuelt tiltalende indhold, som korte videoer på sociale medier, er essentielle for at fange forbrugerens opmærksomhed. Her er det vigtigt at brandet tilpasses efter målgruppen, da der kan være stor forskel på, hvad der trender i f.eks. Tyskland og Sverige.

Sidst er det vigtigt at være strategisk i beslutningen om markedsvalg, hvor det anbefales at fokusere på ét af gangen. Her kan det være en god ide at indlede med at engagere besøgende på din hjemmeside og dem, der allerede har købt noget. Analyser kan hjælpe med at identificere markeder med en eksisterende interesse for dit brand, som eksempelvis udtrykt gennem engagement på Instagram.

Relateret indhold