26.02.24 DI Produktion Nyheder

Digitalisering og automatisering øger Bramidans globale konkurrenceevne markant og reducerer tid, omkostninger og ressourcer

Automatisering af produktionen og et digitalt lag i forretningsmodellen har øget Bramidans omsætning markant og positioneret den danske produktionsvirksomhed som en konkurrencedygtig spiller på det globale marked.

Den sydvestjyske produktionsvirksomhed Bramidan har altid stræbt efter at bevare lokal produktion.

Mens konkurrenter flyttede produktionen til udlandet, valgte Bramidan at investere i automatisering og digitalisering, og virksomheden har i dag positioneret sig som en af Europas førende leverandører af ballepressere og komprimatorer.

For at fastholde konkurrenceevnen har Bramidan ikke blot effektiviseret produktionen med robotter og skåret dage af produktionstiden, de har også gjort IoT (Internet of Things) og digitalisering til hjørnesten i deres forretningsmodel.

Det har skabt en enorm vækst i virksomheden, der siden 2000 har fordoblet antallet af medarbejdere i Danmark til nu omkring 120 ansatte og øget omsætningen til det firedobbelte.

I dag eksporterer virksomheden 95 procent af produktionen og er tilstede på stort set alle kontinenter – blandt andet med et datterselskab i Chicago i USA og en række salgsselskaber i Europa.

Dataovervågning styrker konkurrenceevne

Med et ønske om at digitalisere relationen til kunderne lancerede Bramidan i 2016 deres banebrydende IoT-løsning BRA-IN (Bramidan Intelligence).

Via indbyggede modemer i maskinerne fik virksomheden mulighed for at overvåge og indsamle data fra deres ballepressere globalt, hvilket giver kunderne mulighed for at reducere tid, omkostninger og unødvendig miljøpåvirkning.

-Muligheden for at tilgå relevante data har styrket vores konkurrenceevne betydeligt i forhold til vores -internationale konkurrenter. Vi har udviklet os fra at være en kompetent maskinproducent til i dag at opretholde vores høje produktkvalitet, samtidig med at vi har tilføjet en ekstra dimension i vores forretningsmodel gennem IoT, fortæller Henrik Helsinghof, administrerende direktør i Bramidan.

BRA-IN opstod som led i Bramidans strategi for at styrke kundesupporten. Systemet kan bl.a. opfange eventuelle fejl og udføre service, før maskinen går i stykker. Samtidig giver BRA-IN kunden mulighed for en mere effektiv og mindre miljøbelastende affaldshåndtering.

-Gennem machine learning kan maskinerne fortælle kunderne, hvornår de skal tømmes og automatisk give besked til renovatøren. Det betyder, at maskinerne kun tømmes, når de rent faktisk er fyldte, og det optimerer samtidig ruteplanlægningen. Denne intelligente tilgang har resulteret i betydelige besparelser for kunderne, både økonomisk og miljømæssigt, fortæller den administrerende direktør.

Ifølge Henrik Helsinghof har en større dansk detailkæde sparet 1 million kr. årligt og reduceret CO2-udledningen med 129 tons ved hjælp af dette system.

Forlænger maskinernes levetid

Bramidan hjælper ikke blot deres kunder med at være mere bæredygtige – det er også et stort fokus inden for virksomhedens egne døre. Bramidan har bl.a. gennemført DI-programmet ’Klimaklar Produktionsvirksomhed’ for at få viden og værktøjer til CO2-beregninger, og de udfører årligt en ESG-måling for at overvåge miljøbelastningen.

Det nyeste initiativ hos Bramidan er genbrug af ballepressere. For at forlænge levetiden, køber virksomheden udtjente ballepressere hjem og gør dem klar til salg på deres værksted.

-Vi stræber konstant efter at optimere, hvor vi kan. Og vi vil gerne være mere cirkulære. Derfor fokuserer vi på at gøre en forskel i genbrugsværdikæden, så vores kunder kan vokse bæredygtigt. På den måde skaber vi både værdi for os selv, vores kunder og ikke mindst for miljøet, slutter Henrik Helsinghof af.

 

Relateret indhold