DI Rådgiverne

Bedre brugeroplevelse, når vejret skal tjekkes

Userneeds har igennem flere år hjulpet DMI med at optimere brugeroplevelsen på deres hjemmeside, når danskerne skal tjekke vejret. Et godt eksempel på digital værdiskabelse i det offentlige.

DMI er den officielle vejrhjemmeside for Danmark, Grønland og Færøerne og har årligt mere end en halv milliard sidevisninger. Det gør det til en af Danmarks mest besøgte hjemmesider (kilde: dmi.dk).

Analysevirksomheden Userneeds har i adskillelige år gennemført brugeroplevelsesundersøgelser to gange årligt på dmi.dk med henblik på at optimere brugernes oplevelse på hjemmesiden gennem ydelsen Webstatus. Indsigterne gennem Userneeds’ analyse giver bl.a. DMI mulighed for at lokalisere problemer på siden og dermed optimere brugerrejsen og forbedre brugervenligheden og -oplevelsen på hjemmesiden.

Casen er et godt eksempel på, at brugere og borgere af en offentlig hjemmeside som dmi.dk får et bedre produkt og service, når de gennem en analyse fra Userneeds får lokaliseret, hvor der kan optimeres. Det skaber i sidste ende værdi for borgerne, der bruger sitet, og øger dermed værdien af en offentlig digital service, som DMI leverer.

Gustav Stougaard
Skrevet af:

Gustav Stougaard

Relateret indhold